răspunsuri la întrebările despre rotația anvelopelor pentru camioane
Bine ați venit la secțiunea noastră cuprinzătoare de întrebări frecvente privind rotirea anvelopelor și întoarcerea anvelopelor pe jantă pentru a ajuta proprietarii de flote și șoferii să maximizeze durata de viață a anvelopelor lor și, în același timp, să economisească bani și să sporească siguranța camionului. Descoperiți opiniile lui Antoine-Jules Sanches-Antunes, Manager Michelin Customer Engineering Support, cu privire la motivul pentru care aceste practici de întreținere sunt esențiale, cum să le efectuați și cât de des!
01 antoine jules sanches discuss the importance of rotating tyre and maintenance
Antoine-Jules Sanches-Antunes-Michelin Manager Customer Engineering Support
Numeroși factori precum distribuția sarcinii, alinierea și condițiile de utilizare pot duce la deteriorarea inegală a anvelopelor, cauzând uzura accelerată a anumitor anvelope. Proprietarii de flote proactivi ar trebui să inspecteze periodic anvelopele pentru a detecta semnele timpurii ale uzurii inegale, cum ar fi comportamentul anormal al motorului (de exemplu, zgomot sau vibrații). Urmați sfaturile noastre pentru a evita reparațiile costisitoare și consumatoare de timp!
Rezumat întrebări frecvente
- 1. Care este diferența dintre rotația anvelopelor și întoarcerea anvelopelor pe jantă?
- 2. De ce este importantă rotația periodică a anvelopelor pentru camioane?
- 3. Care sunt semnele de avertizare ale uzurii anvelopelor?
- 4. Cum poate rotația anvelopelor să aibă un impact pozitiv asupra costului total de utilizare (TCO)?
- 5. Cât de des trebuie efectuată rotația anvelopelor?
- 6. Care sunt riscurile dacă nu se face rotația anvelopelor?
- 7. Cine poate face rotația anvelopelor pentru camioane și întoarcerea anvelopelor pe jantă?
- 8. Cum pot încorpora aceste sfaturi privind rotația anvelopelor în rutina de întreținere a flotei?
Care este diferența dintre rotația anvelopelor și întoarcerea anvelopelor pe jantă?
Rotația anvelopelor este procesul de schimbare a poziției unei anvelope pe un vehicul, pentru a uniformiza uzura și a maximiza performanțele și longevitatea acesteia.
Fiecare poziție are modele recomandate de rotație pentru anvelope, după cum se specifică aici:
02 diagramă rotație anvelope
- Pe puntea directoare (1), anvelopa din stânga față tinde să se uzeze mai rapid decât anvelopa din dreapta față, iar umărul anvelopei din dreapta față se poate uza mai mult decât cel din stânga.
- Pe puntea motoare (2), ambele anvelope de pe partea interioară a motorului prezintă distorsiuni mai pronunțate pe umărul dinspre interiorul șasiului.
- În cazul unei remorci cu trei punți (3), modelul de uzură al anvelopelor diferă pentru fiecare dintre cele trei punți ౼ cu uzură foarte mică pe a doua punte și uzură mai mare pe a treia punte.
În anumite cazuri, este necesară combinarea rotația poziției cu întoarcerea anvelopelor pe jantă ౼ dacă o anvelopă este demontată de pe jantă și remontată în direcția opusă. Acest lucru înseamnă că partea anvelopei care până acum era îndreptată spre interior va fi îndreptată spre exterior și invers. În prima jumătate a duratei de utilizare a anvelopei, este esențial să fie respectate direcția de rotație și de montare a acesteia și să fie păstrată direcția modelului benzii de rulare, pentru a optimiza performanțele anvelopei și a reduce uzura benzii de rulare.
Deși această procedură poate genera costuri mai mari decât rotația anvelopelor, asigură adecvarea carcasei pentru reșapare sau recanelare!
De ce este importantă rotația periodică a anvelopelor pentru camioane?
La fel ca toate operațiile de întreținere a anvelopelor, cel mai important motiv pentru a efectua periodic rotația acestora este asigurarea ținutei de drum și siguranței camionului în timpul deplasării, lucru valabil și pentru anvelopele automobilelor. Pe lângă aceste motive fundamentale, un program consecvent de rotație a anvelopelor poate prelungi, de asemenea, durata de utilizare a acestora.
Schimbând anvelopele de pe stânga cu cele de pe dreapta, menajați anvelopa din dreapta și transferați solicitarea către anvelopa din stânga, echilibrând astfel uzura și uniformizând grosimea benzii de rulare, ceea ce se traduce printr-o durată de utilizare mai mare a anvelopelor.
Care sunt semnele de avertizare ale uzurii anvelopelor?
La fel ca în cazul tuturor operațiilor de întreținere preventivă, uzura anvelopelor trebuie monitorizată vizual în mod periodic. Diferite modele de uzură pot semnala diferite tipuri de probleme. De exemplu:
- • Modelele ondulate indică, în general, că vehiculul nu este dezechilibrat, iar problema poate fi rezolvată prin rotația anvelopelor.
- • Uzura pe exteriorul sau interiorul anvelopei este un semn că trebuie verificată geometria roților vehiculului.
- • Modelele diagonale sau crestate indică faptul că există un contact neuniform între anvelopă și suprafața de rulare, caz în care trebuie să verificați sistemul de suspensie al vehiculului.
- • Uzura de-a lungul centrului anvelopei înseamnă de obicei că presiunea în aceasta este prea mare și, prin urmare, numai centrul anvelopei atinge drumul.
- • Pe de altă parte, uzura pe margini indică contrariul: presiunea în anvelopă este prea mică și marginile sunt în contact cu suprafața de rulare.
03 semne de uzură a anvelopelor
În general, uzura este treptată și micile deteriorări înseamnă că anvelopa trebuie înlocuită. Cu toate acestea, dacă observați o uzură asimetrică semnificativă, cum ar fi o pantă abruptă pe o parte, dar nu și pe cealaltă, deteriorarea este probabil ireparabilă și poate genera riscuri majore legate de siguranță. Dacă sunteți foarte atenți, uzura neuniformă poate genera, de asemenea, zgomote și vibrații ౼ așadar, ascultați cu atenție!
Cum poate rotația anvelopelor să aibă un impact pozitiv asupra costului total de utilizare (TCO)?
Fiecare anvelopă se uzează diferit, de exemplu, anvelopele de pe puntea spate tind să se uzeze mult mai rapid decât cele de pe puntea din mijloc. Rotația și întoarcerea anvelopelor pe jantă pot prelungi durata de utilizare a acestora, pentru toate camioanele din flotă ౼ acest lucru înseamnă înlocuiri mai puține și mai rare ale anvelopelor. Pe lângă aceste beneficii privind reducerea costurilor totale de utilizare ( TCO), schimbarea poziției și înlocuirea corectă și la timp a anvelopelor asigură o uzură mai uniformă a acestora, ceea ce le face mai puțin predispuse la explozii și alte riscuri legate de siguranță. În fond, o oprire neplanificată poate fi stresantă, deoarece înseamnă nu numai că va trebui să achiziționați o anvelopă nouă, dar poate genera și alte costuri importante, cum ar fi o eventuală deteriorare a vehiculului, timpi de imobilizare prelungiți, mărfuri deteriorate sau întârzieri de livrare care ar putea duce la penalități.
Cât de des trebuie efectuată rotația anvelopelor?
Acest lucru depinde de tipul de camion și poziția anvelopei, dar poate varia, de asemenea, în funcție de tipul de utilizare. Ca regulă generală, pentru a echilibra uzura, optimiza potențialul și minimiza riscul de deteriorare a anvelopelor, rotația anvelopelor trebuie efectuată aproximativ la jumătatea duratei lor de utilizare. Mai exact, dacă diferența de uzură dintre anvelopele unui vehicul este între 0 și 2/32 inch, nu trebuie efectuată rotația acestora. Însă dacă diferența de uzură este mai mare sau egală cu 3/32, trebuie să luați în considerare rotația anvelopelor.
Care sunt riscurile dacă nu se face rotația anvelopelor?
- Uzura inegală a anvelopelor poate genera mai multe riscuri legate de siguranță, cum ar fi pierderea aderenței, risc crescut de explozie, supraîncălzire (care poate deteriora carcasa și face imposibilă recanelarea sau reșaparea ulterioare), consum excesiv de combustibil și emisii crescute de noxe. În unele cazuri, uzura inegală poate afecta chiar și viteza de rotație a anvelopelor, care poate duce la apariția unui zgomot generat de pinioanele transmisiei.
- Optimizați gestionarea anvelopelor pentru sarcini grele cu aplicația MICHELIN MyTechXpert.
Descărcați acum pentru a accesa recomandări, specificații tehnice și multe altele!
Cine poate face rotația anvelopelor pentru camioane și întoarcerea anvelopelor pe jantă?
Deși este posibil să vă ocupați personal de aceste reparații, se recomandă planificarea unei vizite la furnizorul de servicii pentru anvelope, pentru a efectua eventualele reparații.
Cum pot încorpora aceste sfaturi privind rotația anvelopelor în rutina de întreținere a flotei?
Este esențial ca șoferii să fie instruiți să verifice periodic anvelopele și să recunoască semnele inițiale de uzură. Programarea verificării periodice a anvelopelor este, de asemenea, foarte recomandată. Dacă este necesară rotația anvelopelor sau întoarcerea acestora pe jantă, experții noștri recomandă corelarea reparațiilor ౼ de exemplu, în timpul unei verificări periodice de service, recanelării sau schimbului de ulei ౼pentru a reduce timpul de imobilizare.
Întreținerea preventivă a anvelopelor, inclusiv rotația acestora, asigură nu numai economii de timp și bani, dar aceste practici pot îmbunătăți siguranța flotei și a șoferilor.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night