mag3 bigstory header
Imaginați-vă o muncă bazată doar pe senzații și percepții... Misiunea care îi revine lui Cédric Amplement este extrem de rară: este șofer de testare subiectivă la Michelin, un post unic și deosebit de polivalent.
Ascultați podcastul:
mag3 bigstory portrait
Cédric Amplement, șofer de testare subiectivă la Michelin
Există doar doi șoferi de testare subiectivă specializați în camioane la Michelin! Cédric spune că munca pe care o face este o piatră rară pentru șoferi. Dar, mai înainte de toate, trebuie să explicăm ce înseamnă concret să fii șofer de testare subiectivă? „Înseamnă că, atunci cȃnd testăm anvelope noi, ne bazăm mai degrabă pe propriile senzații și impresii, decât pe instrumente de măsură“.
Mare parte a activității lui Cédric se desfășoară la Centrul Tehnologic Michelin din Ladoux, situat lângă localitatea Clermont-Ferrand, în Franța. Aici este situat sediul central istoric al companiei Michelin. Centrul de testare construit aici de companie se întinde pe 500 de hectare... având aproape 50 de km de piste. Dar munca lui Cédric poate include și deplasări profesionale, de exemplu în Finlanda de Nord pentru efectuarea unor teste pe gheață și zăpadă sau la centrul Michelin din Almeria, Spania. Se deplasează și la unitățile producătorilor, care apelează la serviciile companiei prin subcontractare.
Parcursul profesional al unui șofer de testare subiectivă
Cum poți deveni șofer de testare subiectivă? După o carieră în cadrul armatei, Cédric a fost angajat la Michelin în 2005. A ocupat diferite posturi cu atribuții tehnice și de testare, toate în domeniul camioanelor. „Iar în urmă cu doi ani, pentru că aveam toate competențele necesare, mi s-a propus postul de șofer de testare subiectivă, care se eliberase după plecarea cuiva. Prin munca noastră, participăm la dezvoltarea noilor produse: orice tip nou de anvelopă trebuie testat pe plan intern.“
În acest scop, există șoferi de testare obiectivă și subiectivă. Cei care fac testare obiectivă efectuează anumite manevre în mod repetat, cu echipamentul de măsurare la bord. Acesta este un pas necesar pentru ca fiecare model de anvelopă să poată fi aprobat ca fiind ȋn conformitate cu reglementările. „În ceea ce ne privește pe noi, șoferii subiectivi, treaba noastră este să ne punem în locul utilizatorului. Verificăm aspecte cum ar fi aderența și echilibrul, de exemplu conducând în cerc pe carosabil ud. Dar înregistrăm și elemente extrem de subiective, cum ar fi nivelul de comfort acustic.”
În rapoartele pe care le redactează, descriu ce au simțit - dacă au observat ceva neobișnuit - chiar și senzațiile la nivelul urechii interne. Aceste observații sunt utilizate ulterior pentru a discuta împreună cu echipa tehnică despre îmbunătăţiri și modificări.
Un post extrem de polivalent
Deoarece testarea subiectivă este o sarcină atât de specifică, Cédric și colegii lui își stabilesc singuri propriile protocoale de test. Astfel, ei propun manevre relevante, cu o listă de criterii de verificat și obiective de realizat. „Lucrăm la ȋmbunătăţirea anvelopelor existente, dar testăm și prototipuri, cum ar fi cele în curs de dezvoltare pentru autovehiculele cu hidrogen și cele electrice. Acest lucru înseamnă că trebuie să utilizăm întotdeauna o mulțime de vehicule diferite.“
Pentru el, asta este una din părțile distractive ale muncii pe care o face. De exemplu, a avut ocazia să conducă prototipuri militare de milioane de euro, dar și macarale, 4x4, și cisterne de toate dimensiunile. „Orice autovehicul de peste 3,5 tone intră în domeniul nostru de activitate. Suntem un fel de echipă polivalentă de șoferi de test. Gestionăm totul noi înșine: elaborarea metodologiilor, realizarea testelor, închirierea sau cumpărarea unor autovehicule noi cât de des putem, etc...“
Monitorizarea evoluției anvelopelor
Testarea anvelopelor poate părea o muncă repetitivă. Dar, în realitate, este o activitate în continuă schimbare, deoarece anvelopele evoluează rapid, mai ales având în vedere ascensiunea propulsiei cu energie alternativă. Pentru autovehiculele electrice și cu hidrogen, rezistența redusă la rulare înseamnă durată suplimentară de funcționare a bateriei. Performanța anvelopei este mai importantă ca niciodată! Un alt factor este greutatea foarte mare a bateriilor, ceea ce schimbă situația când este vorba de presiunea și uzura anvelopelor.
Pentru a descrie pe scurt munca sa, Cédric spune că șoferul de testare este foarte diferit de un pilot de curse. „Nu suntem în competiție unul față de celălalt, ci împărtășim informații. Uneori suntem comparați cu specialiștii în cultura vinului, pentru că suntem experți în particularitățile anvelopelor!“
*Interviu cu Cédric Amplement, la 8 iunie 2021
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night