wave5 training header
Formarea profesională este o miză strategică pentru patronii de flote. De ce este atât de important ca șoferii să urmeze formări în mod regulat pentru a-și îmbunîtăți eficacitatea? Ce cursuri de formare - în afară de cele prevăzute de lege - să le propuneți și când?
Ne-am dus în sud-vestul Franței pentru a-i întâlni pe Patrick Ambal, responsabil de exploatare și Alexandre Frouillou, șofer de camion.
Amândoi lucrează la firma de transporturi Tout pour le fruit, cu sediul în clădirea MIN - Piața de angrosiști din Montauban. Cmpania a fost creată în 1987 de Pierre Bournet și are în prezent 40 de angajați, dintre care majoritatea șoferi rutieri.
Ascultați podcastul:
wave5 training img1
Patrick Ambal, director de operațiuni la societatea Tout pour le fruit și Alexandre Frouillou șofer de camion, societatea Tout pour le fruit
„Mă numesc Patrick Ambal, am 57 de ani. Am ajuns cumva din întâmplare în domeniul transporturilor, venind din sectorul lucrărilor publice. După o carieră militară ca inginer de armată în forțele terestre până în anul 2000, am lucrat aproape cincisprezece ani pe cont propriu în sectorul excavărilor prin aspirare. Aveam 3 angajați.
În 2016, am fost angajat la întreprinderea Tout pour le fruit ca șofer pe trasee lungi pe rute naționale. ”
În martie 2021, Patrick a devenit responsabil de exploatare pentru cele 3 unități ale întreprinderii. „În total coordonez 34 de șoferi. Flota noastră este compusă din 10 platforme, 15 tractoare și aproape douăzeci de remorci“ detaliază Patrick.
„Cu cât un șofer este mai bine format, cu atât este mai liniștit în activitatea zilnică și își apreciază munca. Cunoștințele elimină angoasele și stresul care pot apărea. ”
Patrick Ambal, responsabil de exploatare la Tout pour le Fruit
wave5 training img2
Când este întrebat cu privire la importanța formărilor, șeful de exploatare răspunde fără ezitare: „Cu cât un șofer este mai bine format, cu atât este mai liniștit în activitatea zilnică și își apreciază munca. Cunoștințele elimină angoasele și stresul care pot apărea. Teoria îmbinată cu practica permite găsirea mai rapidă a unei soluții când apare o problemă. ”
Pentru Patrick, prioritatea unui șofer este să se concentreze pe condus, fără să fie deranjat de eventualele probleme tehnice. „Am mers împreună cu șoferii, era meseria mea. Cunosc foarte bine activitatea lor zilnică.“
Când Michelin i-a propus un curs scurt de instructaj pentru a-și controla mai bine anvelopele, a fost imediat de acord!
În urmă cu trei ani, în iulie 2019, toți șoferii de la Tout pour le fruit au urmat, rând pe rând, formarea în domeniul anvelopelor organizată de Michelin, care ține jumătate de zi.
„Nu este ceva frecvent să se ofere șoferilor cursuri care nu sunt obligatorii“ ne spune Edouard Fadel, formator pentru clienți B2B de la Michelin, care a predat cursul la întreprinderea Tout pour le fruit. „Pierre Bournet, patronul întreprinderii, constatase că șoferii nu făceau întotdeauna inspecția integrală a mașinii. Acesta dorea să îi responsabilizeze cu privire la întreținerea camionului pe care îl conduc, și îndeosebi asupra anvelopelor. Astfel se evită timpul pierdut cu o pană pe traseul de livrare.“
Alexandre Frouillou, 31 de ani, șofer la firma de transporturi din aprilie 2017 își amintește.
„Am învățat enorm pe durata acestei formări. Tot datorită acesteia, mi-am amintit anumite noțiuni practice pe care le-am învățat în primele etape ale carierei de mecanic.“
După obținerea unei diplome de bac în domeniul mecanic auto, Alexandre a lucrat o perioadă la o firmă de reparații auto, și apoi a devenit șofer rutier după o reconversie profesională.
“La atelier, mi s-a întâmplat să înlocuiesc anvelope pe camioane, să fac operații de bază, dar nu se poate spune cu adevărat că eram expert. Nu aveam nicio noțiune privind operații cum ar fi reșaparea sau recanelarea. Nu știam când trebuia să schimb anvelopele sau să le fac permutarea.“
Edouard Fadel precizează: „Recanelarea permite creșterea cu 25% a kilometrilor parcurși și economisirea a 2 litri de carburant la suta de kilometri - față de un ansamblu complet (tractor + semi-remorcă) echipat cu anvelope noi. De asemenea, oferă cu 10% mai multă aderență față de o anvelopă ajunsă la sfârșitul duratei de viață și care nu este recanelată.
wave 5 edouard fadel
Edouard Fadel, trainer pentru clienți B2B la Michelin
După absolvirea cursului, Patrick l-a numit pe Alexandre responsabil cu anvelopele la unitatea din Montauban.
„În calitate de responsabil cu anvelopele, mă ocup de stocul de anvelope. Le verific o dată la 15 zile. Când un șofer are nevoie de o opinie, îi dau un sfat inițial în limita cunoștințelor mele. Și dacă este necesar, solicit asistența unui expert în anvelope de la garaj“, explică Alexandre.
„Alex este un șofer conștiincios, pasionat de mecanică. Dorește enorm să învețe, să se formeze. Este un lucru foarte de apreciat. Trebuie să fii pasionat pentru a face această meserie“ declară Patrick.
Fostul șofer de camion mărturisește: „Anumiți șoferi sunt cu adevărat proactivi, motivați, iar alții consideră că formările nu sunt utile, ba chiar sunt o pierdere de timp. Iar această atitudine nu are nicio legătură cu vârsta sau experiența șoferului.“
„Nu solicit eu neapărat o anumită formare, dar dacă mi se propune, sunt întotdeauna interesat. Îmi place să învăț în mod regulat lucruri noi“
Alexandre Frouillou, șofer de camion la Tout pour le fruit
„Nu solicit eu neapărat o anumită formare, dar dacă mi se propune, sunt întotdeauna interesat. Îmi place să învăț lucruri noi periodic“, spune Alexandre, care tocmai a terminat al doilea ciclu de formare obligatorie în luna februarie a acestui an.
După cum indică și denumirea, această instruire este obligatorie. Toți șoferii de camion activi angajați în Franța trebuie să o urmeze o dată la 5 ani.
Instruirea durează 35 de ore și poate fi efectuată pe parcursul a 5 zile consecutive sau împărțită în segmente de 3, respectiv 2 zile.
Scopul: actualizarea cunoștințelor șoferilor de camion cu privire la vehiculele pentru transport de mărfuri de peste 3,5 tone.
Mi se pare interesantă instruirea pe camioane. În cazul camioanelor moderne, care sunt înțesate cu diverse dispozitive electronice și tehnologii, nu poți intui cum funcționează dacă nu îți explică nimeni. Avem nevoie de un minim de sprijin pentru a învăța cum să le folosim. La început, ia ceva timp, dar apoi se economisește timp pe tot traseul“, spune Alexandre.
Patrick este de acord: „Voi organiza în curând cursuri de instruire privind modul de utilizare a noilor tahografe digitale. Mulți șoferi le consideră stresante, dar chiar îmi doresc să evit această situație pentru echipa mea.“
Din 2006, tahografele digitale au înlocuit vechile dispozitive cu disc de hârtie utilizate în Europa la vehiculele de peste 3,5 tone. Rolul lor principal este să înregistreze datele șoferului. Cu alte cuvinte, sunt jurnale de bord ale șoferilor.
Hărțile tahografelor sunt utilizate de un milion de companii de transport și de peste șase milioane de șoferi profesioniști din întreaga Europă (2).
wave5 training img3
Pe lângă cursurile de formare, Patrick subliniază importanța încadrării de un instructor în cadrul întreprinderii pentru a-i ajuta pe noii șoferi.
„Încadrarea de către un instructor este esențială. Aceasta constă efectiv în îndrumarea noului angajat - indiferent că este angajat temporar sau pe durată nedeterminată. Face parte din planul de formare. Datorită instructorului care transmite propriile cunoștințe, pe viitor câștigăm în eficacitate. Am organizat încadrări de instructoru în funcție de sector: regional sau național. Acestea durează între 2 și 3 luni maximum. Ca să fiu sincer, unii se adaptează foarte rapid, alții mai puțin...“ ține să sublinieze Patrick.
Și în fine, o ultimă întrebare, dar foarte importantă: în ce perioade se pot organiza formări pentru a nu perturba prea tare munca șoferilor?
Patrick răspunde: „cum se întâmplă frecvent în meseria noastră, totul este o chestiune de planificare. Dacă prevedeți din timp, nu va afecta prea tare fluxul de muncă. Dar evident, formările scurte, de o zi sau jumătate de zi sunt cele mai adaptate și cele mai apreciate în meseriile noastre!“.
quotation right white
SUGESTII UTILE
1- Întrebați-i în mod regulat pe șoferii dumneavoastră ce probleme întâmpină în activitatea lor zilnică, pentru a le putea propune o formare adaptată. La fel ca Alexandre, vor fi fără îndoială interesați dacă le propuneți ceva concret.
2- Nu ezitați să solicitați formări scurte de la firmele care vă furnizează echipamente. Acestea sunt sensibili la nevoile dumneavoastră și dispuse să vă ajute pentru ca dumneavoastră să le utilizați mai bine produsele și serviciile.
3- Luați în considerare ideea de încadrare printr-un instructor pentru a ușura primirea și integrarea noilor dumneavoastră șoferi. Este un instrument de formare internă prețios și un mod de creștere extraordinară a productivității!
(1) Studiu realizat de firma britanică Transport Intelligence (TI) și publicat în 2021
(2) https://www.thalesgroup.com/fr
Interviu cu Patrick Ambal din 4 aprilie 2022.
Interviu cu Alexandre Frouillou din 5 aprilie 2022.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night