Because I am happy... Cum pot proprietarii de flote să mențină satisfacția șoferilor lor?

Publicat la data 17 octombrie 2021 - 6 minut(e) de lectură

Conducerea unui camion este o muncă foarte solicitantă care nu atrage suficienți tineri pentru a înlocui miile de șoferi care ies la pensie în fiecare an. Am stat de vorbă cu trei proprietari de flotă din Polonia și România, țări în care criza se resimte în mod deosebit, despre modurile în care atrag și păstrează șoferii.

Ascultați podcastul:

Fie din cauza condițiilor grele de muncă, a salariului mic, a problemelor legate de securitate sau pur și simplu a imaginii pe care o are, profesia de șofer de camion este în declin în ultimii ani... Cu toate acestea, sistemul nostru economic încă depinde masiv de ea. Motivul este că majoritatea mărfurilor este transportată pe cale rutieră la un moment dat. Astfel, este vital să identificăm moduri de a reda atractivitatea profesiei de șofer de camion!

Dacă doresc să recruteze cu succes șoferi tineri, societățile de transport trebuie să ofere garanții și avantaje concrete, ȋn efortul de a restabili imaginea degradată a acestei profesii.

Angajarea șoferilor

Angajarea unor șoferi noi nu este întotdeauna ușoară. După cum se pare, de multe ori, este vorba de a prezenta elemente foarte concrete. „La interviul de angajare inițial, vorbim despre programul de lucru, bonusurile pentru conducere ecologică, lucruri de acest fel“ declară Władysław Tworkowski(1), managerul societății Montana, o companie de transport internațional din Przasnysz, Polonia. „Încasarea salariului la timp, zilele de weekend libere și lucrul pe o flotă bine întreținută sunt aspectele analizate cu atenție de potențialii angajați“.

Din cauza imaginii deficitare a acestei industrii, companiile de transport trebuie să facă eforturi duble cu privire la reputația lor. „Șoferii strâng păreri de pe traseu, transmise prin viu grai. Poți să dai anunțuri în publicațiile dedicate sectorului sau în reviste, dar în realitate şoferii sunt cei care atrag alţi şoferi” explică Michał Jamka(2), patronul companiei Glob Truck din Ostrołęka, tot în Polonia. „Dacă un șofer află de la alții că o firmă plătește corect și este bine organizată, permițându-i să stea mai mult timp acasă, asta contează cu adevărat.“

Argumente pentru a le menține satisfacția

Același raționament se aplică și la păstrarea șoferilor angajați deja: trebuie să li se ofere cele mai bune condiții de muncă posibile și să se proiecteze cea mai bună imagine posibilă. „În momentul de față, atât colegii mai experimentați, cât și cei mai tineri au o părere bună despre condițiile de muncă în compania noastră.” ne explică cu mândrie Dan Adrian Bejușcă(3), manager la Volanul de Aur, o companie românească de transport frigorific „Programul este flexibil, șoferul poate să își ia zile libere oricând are nevoie și oferim bonificații dacă se lucrează sâmbăta și pentru cei care păstrează un camion îngrijit.“

El menționează că păstrarea unor relații bune și a respectului reciproc sunt, de asemenea, factori importanți în păstrarea șoferilor angajați pe termen lung. Władysław de la compania Montana din Polonia mai adaugă că întreținerea corespunzătoare a camioanelor contează: „În afară de programul de lucru, șoferii nou angajați pun întrebări despre starea camioanelor pe care urmează să le conducă, acest lucru este cel mai important pentru ei.“

Aceste argumente sunt deosebit de importante pentru a convinge tinerii șoferi să lucreze pentru companie, în condițiile în care mulți dintre ei sunt atrași de salariile mai mari oferite de companiile din Europa de Vest. „Șoferii tineri acceptă ofertele transportatorilor din Polonia, dar caută întotdeauna condiții mai bune, ceea ce este de înțeles” spune Michał Jamka de la Glob Truck. „Încercăm să reacționăm față de această situație cât de bine putem, însă pentru moment nu pare să existe nicio soluție.”

„Seriozitatea firmei, cât și lipsa grijilor garantată de un loc de muncă bun, dar și stima și camioanele îi fac pe șoferi să rămână pe termen lung.“ remarcă Dan Adrian Bejușcă.

Abordarea decalajului dintre generații

Pe lângă toate acestea, proprietarii de flote trebuie să fie atenți la alt element care poate dăuna armoniei din cadrul echipelor lor: diferențele dintre șoferii tineri și cei experimentați. Introducerea unor instrumente tehnologice cum ar fi sistemul cruise control, radarele de distanță și transmiterea datelor la distanță a transformat activitatea de transport, ceea ce poate genera un decalaj între generații. „Ne înțelegem mai ușor cu șoferii tineri, sunt mai reactivi la sugestiile cu privire la conducerea ecologică, de exemplu, ceea ce permite companiei să facă economii,” spune Władysław. „Șoferii mai vârstnici întotdeauna consideră că știu ei mai bine. Datorită instrumentelor de transmitere a datelor la distanță, putem vedea unde au greșit șoferii, când au apăsat prea tare pe frână, etc. Șoferii tineri sunt foarte deschiși față de aceste lucruri, pe când cei mai vârstnici se opun. Aceștia din urmă spun să le este suficientă experiența, nu au nevoie de dispozitive tehnologice.“

Totodată, Dan Adrian Bejușcă din România spune că oricine are defecte și calități, indiferent de vârstă și că, din experiența sa, “observăm un interes ridicat atât din partea celor experimentați, dar și a celor mai noi, care vor să se perfecționeze.” Un lucru este sigur: cu bune și rele, lumea camioanelor progresează întotdeauna, și nu se va opri în curând.

fb post

Cum pot proprietarii de flote să mențină satisfacția șoferilor lor?

Volanul de aur - Interviu integral...

Michelin For My Business - Cum pot proprietarii de flote să mențină satisfacția șoferilor lor?"

mag3 tnt title

mag3 tnt title

Motivaţi-i

Șoferilor de camion li se cere în mod constant să aplice reguli și practici de lucru noi. Asigurați-vă că sunt motivați să le respecte, de exemplu acordându-le bonusuri pentru conducere ecologică sau pentru întreținerea camionului.

 

Păstrați relații cordiale

Uneori pot apărea conflicte între șoferi și echipa de conducere. Toți proprietarii de flotă cu care am vorbit au menționat respectul și disponibilitatea la dialog ca elemente cheie pentru a evita degenerarea unei situații în conflict: asigurați-vă întotdeauna că angajații simt că sunt luați în considerare și se exprimă deschis, astfel încât să nu existe neînțelegeri.

 

Țineți-i în siguranță

Pandemia de Covid-19 ȋi expune pe șoferi la un risc deosebit. Aplicați toate măsurile necesare pentru a garanta siguranța șoferilor, și utilizați toate instrumentele tehnologice care îi ajută să conducă la un nivel maxim de siguranță.

Motivaţi-i

Șoferilor de camion li se cere în mod constant să aplice reguli și practici de lucru noi. Asigurați-vă că sunt motivați să le respecte, de exemplu acordându-le bonusuri pentru conducere ecologică sau pentru întreținerea camionului.

 

Păstrați relații cordiale

Uneori pot apărea conflicte între șoferi și echipa de conducere. Toți proprietarii de flotă cu care am vorbit au menționat respectul și disponibilitatea la dialog ca elemente cheie pentru a evita degenerarea unei situații în conflict: asigurați-vă întotdeauna că angajații simt că sunt luați în considerare și se exprimă deschis, astfel încât să nu existe neînțelegeri.

 

Țineți-i în siguranță

Pandemia de Covid-19 ȋi expune pe șoferi la un risc deosebit. Aplicați toate măsurile necesare pentru a garanta siguranța șoferilor, și utilizați toate instrumentele tehnologice care îi ajută să conducă la un nivel maxim de siguranță.

Alăturați-vă comunității!

Abonaţi-vă acum la newsletter-ul nostru și participaţi automat la concurs!

Vă rugăm să adăugați adresa de e-mail info.eu@michelin.com în agenda dvs. sau în lista de expeditori siguri. Acest lucru asigură faptul că e-mailurile noastre vor ajunge și în viitor la dumneavoastră.

Aici veți găsi condițiile de participare pe care se bazează concursul.

jeu concours montre michelin

jeu concours montre michelin

Tip de client *
Sunteți...
  • Utilizator final
  • Dealer de anvelope
  • Altul
Dimensiune flotă​ *
  • 1-10
  • 11-20
  • 21-50
  • 51+
  • Nu sunt utilizator final


Prin transmiterea adresei de e-mail şi apăsarea butonului de abonare, declaraţi că aţi citit Termenii şi Condiţiile şi Politica de prelucrare a datelor. Michelin Romania S.A. prelucreaza datele dvs. cu caracter personal, independent faţă de orice altă abonare din orice altă platformă, pentru (i) a vă gestiona abonamentul la buletinul informativ sau la ofertele comerciale Michelin [produse noi, promoții, noutăți etc.] (ii) şi a măsura performanţa campaniilor noastre şi a analiza interacţiunile dvs. cu comunicările noastre. Datele dvs. pot fi partajate cu alte companii identificate din Grupul Michelin pentru a vă cunoaşte mai bine şi a vă personaliza experienţa pe care o pot oferi companiile Michelin şi pentru a vă trimite oferte de marketing. Vă puteţi gestiona oricȃnd preferinţele de comunicare sau puteţi să vă dezabonaţi folosind link-ul inclus ȋn toate e-mail-urile noastre. Pentru a vă exercita dreptul de acces, dreptul de ştergere sau alte drepturi, ne puteţi contacta la adresa de e-mail: dataprivacy_euc@michelin.com. Pentru mai multe detalii puteţi accesa politica de prelucrare a datelor cu caracter personal.

Utilizaţi o versiune veche a browserului web.

Utilizați un browser care nu este acceptat de acest website. Aceasta înseamnă că este posibil ca unele funcționalități să nu meargă. Acest lucru poate duce la comportamente ciudate atunci când navigați.

Utilizați sau actualizați/ instalați unul dintre următoarele browsere pentru a profita din plin de acest website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+