162606363 l

Platformele online de transport marfă: un transport rutier mai eco-responsabil?

Publicat la data 1 iulie 2023 - 4 minut(e) de lectură

Există un număr tot mai mare de platforme de intermediere în sectorul transportului de mărfuri. În timp ce modelele de afaceri și specializările pot varia între Flexport, sennder, Coyote, Instafreight și OnTruck.
Toate aceste soluții au în comun un nou obiectiv principal: dezvoltarea sustenabilă. În prezent, grupuri importante și publicul larg solicită un mod de transport rutier mai ecologic. Ce rol pot juca aceste noi părți interesate în revoluționarea sectorului?

copie de portrait online freight plateforms

Alexander Emrem, șef de dispecerat la Trans 55 și Graham Major-Ex, director de afaceri ecologice la sennder

1. Când tehnologia își propune să abordeze problema transportului rutier

Fără îndoială, ați observat digitalizarea treptată a sectorului transportului rutier. La mijlocul anilor 2010, au apărut pe internet burse de transport de marfă precum timo, wtrans.net și teleroute.com, care au acționat pentru prima dată ca intermediari digitali între expeditori și transportatori.

Dar adevărata revoluție a avut loc spre sfârșitul deceniului, când noii intrați (sennder, Everroad, OnTruck etc.) au „uberizat” activitatea europeană.

Aceste platforme online de expediere a mărfurilor nu numai că pun în legătură expeditorii, furnizorii de servicii logistice și transportatorii, ci oferă și soluții digitale (software, software ca serviciu și/sau aplicații) pentru a permite acestui sector foarte competitiv să își optimizeze performanțele.

Prin urmare, volumele gestionate de aceste platforme (expeditor digital, piață digitală, platformă de licitație, platforme de vizibilitate) s-au triplat din 2019 și se preconizează că acestea vor gestiona una din două operațiuni de transport până în 2027(1).

Patru tipuri de platforme coexistă în acest sector:

1. Transportatori digitali:
● Funcționează în același mod ca și transportatorii tradiționali
● Digitalizează, automatizează și optimizează procesele interne
● Sunt responsabili pentru transport
2. Piețe digitale:
● Conectează expeditorii cu transportatorii
● Simplifică și automatizează colectarea ofertelor
● Nu se ocupă de transport


3. Platforme de licitație: facilitează procesul de licitație.

4. Platforme de vizibilitate: oferă o vizualizare în timp real a poziției convoiului, a stării și a orei de sosire.

atypix michelin shooting 44 sans logos 20 web

2. Platforme care să accelereze transformarea sectorului transporturilor rutiere

Deoarece utilizează date pentru a optimiza încărcăturile și itinerariile, aceste platforme oferă o garanție de eficiență și vizibilitate pentru contactele lor. Două argumente atractive atât din punct de vedere economic, cât și ecologic: reducerea numărului de kilometri parcurși fără încărcătură reduce emisiile de gaze cu efect de seră.

Unele platforme, cum ar fi sennder, au făcut din decarbonizarea transportului rutier proiectul lor emblematic. Desigur, se consideră că acest sector reprezintă mai mult de 15% din amprenta globală de carbon. (2)

Suntem convinși că adoptarea celor mai bune practici de mediu reprezintă un avantaj competitiv real pentru transportatorii dornici să se proiecteze în viitor.

Graham Major-Ex, Director Afaceri Ecologice, sennder

Soluții practice, inclusiv date, HVO (uleiuri vegetale hidrotratate) și mobilitate electrică

Aceste platforme digitale de transport marfă au multiple puncte forte, care provin din colectarea și analiza unor game largi de date (big data):

● Un control mai bun al mărfurilor și al poziției lor în remorcă
● Itinerarii optimizate, mai puțini kilometri în gol și un grad de automatizare a proceselor
● O mai bună vizibilitate a parcului auto și o urmărire în timp real
● Documente digitalizate

Aceste platforme speră, de asemenea, să ajute sectorul să facă tranziția către biocombustibili. Mai exact, sennder mizează pe biocombustibili avansați, inclusiv pe HVO, care este direct compatibil cu motoarele diesel, fără a fi nevoie de modificări.

Compania belgiană de camioane Trans55, care este partener al expeditorului digital german de mărfuri de trei ani, a efectuat aproape 1,000 de „încărcături verzi” între Olanda și Franța cu acest biocombustibil.

Care este rezultatul? O reducere de 90% a emisiilor. Dar sennder mizează, de asemenea, pe „e-mobilitate”, la fel ca și producătorii europeni de camioane, care s-au angajat să funcționeze pe o bază complet electrică până în 2040(3).

3. Cum sunt privite în piața aceste platforme?

Se spune că industria transporturilor rutiere este conservatoare. Atunci când sennder a introdus oferta sa de „transport verde” în 2020, multe părți interesate au încercat să o descurajeze.

„Oamenii ne-au spus: „Nimeni nu vrea să plătească un singur cent în plus pentru transportul ecologic, nici măcar nu încercați”. Dar am avut încredere în proiectul nostru și am decis să îl lansăm oricum. Și am avut dreptate, deoarece creșterea în acest segment a explodat. Numai în 2022, volumul încărcăturilor ecologice de pe platforma noastră a crescut de cinci ori”, exclamă Graham Major-Ex.

În ceea ce privește transportatorii, aceste platforme sunt adesea preferate din cauza gamei foarte largi de activități pe care le permit.

Suntem în relații foarte bune cu sennder și apreciem faptul că platforma ne oferă misiuni de transport de marfă variate care se potrivesc cu diversitatea parcului nostru auto.

Alexander Emrem, Șef de Dispecerat, Trans 55


La fel ca mulți operatori de parcuri auto mici din Europa, Trans 55 este nemulțumit de faptul că prețul biocombustibililor și al vehiculelor electrice întârzie tranziția. Alexander Emrem explică faptul că, de obicei, umple rezervoarele vehiculelor cu HVO în Țările de Jos, unde acest combustibil are un preț mult mai accesibil decât în Belgia.

Chiar dacă mai este încă un drum lung de parcurs, platformele digitale de transport marfă contribuie la creșterea virtuozității ecologice a sectorului transportului rutier. După cum remarcă Graham Major-Ex în concluzie, „Există soluții mai sustenabile. În sectorul tehnologic și în cel al transporturilor, acum este vorba doar de implementare, construim studiile de caz”.

SURSE:
  1. (1) EXPEDIERE DIGITALĂ DE MĂRFURI - Viki Keckarovska, Inteligență în domeniul transporturilor „POTENȚIALUL DE CREȘTERE AL PIAȚEI DFF
    (2) https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport
    (3) https://www.acea.auto/uploads/publications/acea-pik-joint-statement-the-transition-to-zero-emission-road-freight-trans.pdf

Utilizaţi o versiune veche a browserului web.

Utilizați un browser care nu este acceptat de acest website. Aceasta înseamnă că este posibil ca unele funcționalități să nu meargă. Acest lucru poate duce la comportamente ciudate atunci când navigați.

Utilizați sau actualizați/ instalați unul dintre următoarele browsere pentru a profita din plin de acest website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+