wave5 fleet efficiency header

Ce impact au datele asupra gestionării flotei

Publicat la data 29 septembrie 2022 - 9 minut(e) de lectură

Posibilitatea de a vedea, a înțelege, a planifica și a optimiza activitățile de transport, adeseori în timp real... În ultimul deceniu, baza masivă de date „big data“ a devenit treptat un partener cheie pentru proprietarii de flote de toate dimensiunile. Datorită conectivității pe distanțe lungi, starea camioanelor — care sunt principalele surse de profit ale transportatorilor — poate fi monitorizată non-stop pentru a anticipa sau chiar preveni defecțiunile. În ce mod pot contribui la eficientizarea flotei dumneavoastră aceste instrumente și servicii de mentenanță preventivă și predictivă bazate pe date transmise de producătorii de camioane și anvelope?


wave5 fleet efficiency img1

Pierre Lussier de la MERCEDES-BENZ TRUCKS Franța și Xavier Marduel, expert în Mobilitate Conectată și Flote în cadrul Michelin.

 

Urmăriți reportajul nostru special care include: un interviu cu Pierre Lussier (1), șeful departamentului de conectivitate de la Mercedes-Benz Trucks Franța, experiența unui utilizator împărtășită de Hervé Grosmaire (2), directorul societății Les Transports Chaplain, și o explicație oferită de Xavier Marduel (3), expert în Mobilitate Conectată și Flote în cadrul Michelin.

 

DEFINIȚIE: BIG DATA

Se referă la volumele masive de date digitale generate de o gamă largă de surse în viața noastră de zi cu zi.
Caracteristicile acestora sunt definite prin cei 3 V: Volum, Viteză și Varietate.
În domeniul autovehiculelor, de exemplu, datele permit managerilor de flote să colecteze informații care îi ajută să ia decizii esențiale cu impact direct asupra costurilor și a performanței companiei lor, practic imediat.

 

„Datorită datelor, transportatorii au acces la un flux continuu de informații specifice despre flotele lor. Și acesta este doar începutul!“

Pierre LUSSIER, Mercedes-Benz Trucks, Franța

 


Pierre Lussier este șeful departamentului de conectivitate la Mercedes-Benz Trucks Franța din 2013. Una din misiunile sale este comercializarea serviciilor conectate MB Trucks către transportatori. În cele două decenii de când lucrează la Mercedes-Benz, Pierre a ocupat diverse funcții, inclusiv posturi în domeniul serviciilor pentru clienți în Franța, Germania și SUA.

Ați putea să ne oferiți o scurtă prezentare a istoriei și a principiului de bază pentru MB Uptime?


În spatele proiectului MB Uptime se află o observație simplă: un camion oprit este un camion care costă bani. Un vehicul este profitabil doar atunci când este în mișcare! Cum am putea noi, ca producător, să menținem mai mult timp în trafic acest echipament esențial? Cu alte cuvinte, cum am putea limita impactul defecțiunilor tehnice asupra companiilor de transport sau, cel puțin, să reducem timpul de oprire la un minim absolut, reducând astfel costurile?

Proiectul a fost lansat la începutul anilor 2000, împreună cu serviciile Fleetboard Services și Fleetboard Uptime, care permiteau deja trimiterea unui instantaneu foto al unui vehicul la un moment dat. Versiunea inițială a programului a fost lansată cu Actros 4 în 2011. Versiunea 1 nu includea decât date brute, fără alerte sau algoritmi. Doar codurile implicite erau raportate. Versiunea actuală, mai completă, datează din 2017.

Telediagnoza complet automată poate acum să monitorizeze încontinuu și în timp real stările sistemelor vehiculului. În doar câteva secunde, datele înregistrate de la câteva sute de senzori de pe fiecare camion sunt interpretate, iar stările critice sunt identificate, fiind recomandate acțiuni prin intermediul alertelor din interfața cu clientul, prin telefon și prin e-mail către transportatori și mecanicii certificați Mercedes-Benz, toate cu acordul clientului.

Concret, am fost primul producător de camioane care a dezvoltat un sistem telematic în sens larg: un dispozitiv cu o serie de servicii asociate.

 

wave5 fleet efficiency img2

 

Cum funcționează MB Uptime?

Totul se bazează pe conexiuni inteligente. MB Uptime a marcat o nouă eră în sectorul utilizării datelor în serviciul transportatorilor, oferind analiza detaliată a informațiilor pe care le colectăm și le procesăm în timp real. Datorită sistemului MB Uptime, proprietarii de flote au acces la 4 niveluri de informații.

1/ Informații de bază în timp real despre vehiculele gestionate. Clientul își poate vizualiza flota în orice moment.

2/ Gestionarea alertelor în timp real privind vehiculele gestionate. Alertele sunt în general indicate prin aprinderea unui semnal luminos portocaliu pe tabloul de bord, dar nu necesită oprirea vehiculului. Informațiile sunt trimise către portalul MB Uptime. Persoana de contact trimite informația șoferului, care, de obicei, poate remedia problema în mod independent, evitând astfel să meargă la un service auto.

3/ Gestionarea întreținerii preventive și a reparațiilor, care corespunde întreținerii normale a vehiculului în funcție de kilometraj. Atelierul Mercedes-Benz primește o alertă cu 3 sau 4 zile înainte de data programată pentru întreținerea curentă. Acesta poate contacta din proprie inițiativă clientul pentru a stabili o întâlnire și a planifica lucrările

4/ În încheiere, avem ultimul nivel de informații, care corespunde întreținerii preventive a defecțiunilor. Este situația cea mai impresionantă, dar și cea mai rară- din fericire!- astfel, o alertă este transmisă cu 2 sau 3 ore înainte de aprinderea semnalului luminos roșu (indicând o defecțiune majoră sau severă). Algoritmii predictivi identifică faptul că vehiculul urmează să sufere o defecțiune care va provoca oprirea și organizează o vizită la service. Service-ul auto certificat primește notificare, pentru a putea limita pe cât posibil impactul defecțiunii asupra activității transportatorului, fie prin comandarea și înlocuirea imediată a piesei sau pieselor uzate, fie prin găsirea unei soluții pentru ca marfa să ajungă la timp la destinație.

Colectarea datelor oferă o gamă largă de beneficii pentru transportatori, care se bucură de acces continuu la informații specifice despre flotele proprii. Și este doar începutul!

 

„Un camion oprit este un camion care costă bani! Analiza datelor poate preveni această situație.“

Pierre LUSSIER, Mercedes-Benz Trucks, Franța

 

Ați putea să ne dați un exemplu concret de moment în care sistemul a eliminat sau cel puțin a optimizat timpii morți?

Vineri, 22 martie 2019, la ora 19:41, MB Uptime a detectat începutul unei scurgeri pe un circuit de înaltă presiune, pe un Actros 1845 LS, vehicul dintr-o flotă care beneficia de contract. În acel moment, nu se aprinsese niciun semnal luminos de avertizare și probabil că șoferul nu a observat nimic ieșit din comun.

8 minute mai târziu, la ora 19:49, platforma a contactat clientul pentru a evalua nivelul de urgență a problemei. În aceeași zi, la ora 20:15, service-ul a identificat alte reparații necesare. Acesta a comandat toate piesele necesare.

Camionul și-a terminat tura și a intrat în atelier luni, 25 martie, la ora 9:57. Clientul și-a putut recupera camionul la ora 14:30. Atelierul înlocuise injectorul, senzorul de nivel de combustibil și filtrul de aer.

Rețineți că serviciul este disponibil 24 de ore din 24, 7 zile din 7, în toată Europa. Reparațiile nu se opresc la graniță!

În ce mod contribuie datele la dezvoltarea ofertelor Mercedes-Benz pe viitor?

Datele vor deveni un bun comun. Cea mai mare provocare este pregătirea echipelor noastre de distribuitori și mecanici autorizați pentru gestionarea datelor. Scopul este „să facem datele să vorbească“ și să le interpretăm corect. Prin prelucrarea datelor, trebuie să ajungem să înțelegem utilizarea, să identificăm nevoile, să răspundem la întrebări și să creăm noi servicii pentru a anticipa nevoile.

Vor câștiga cei care vor reuși să obțină prelucrarea datelor orientată către client, cu alte cuvinte, modalități de interpretare a datelor care să răspundă exact nevoilor identificate ale clienților.

Posibilitatea de a raporta datele la context, transformându-le în alerte și recomandări reprezintă una dintre bazele mobilității viitorului. Este și un instrument extraordinar pentru o mai bună gestionare a relațiilor cu clienții. Vom obține o calitate excepțională a serviciilor. Posibilitățile sunt nelimitate. Identificând defecțiunile frecvente și semnele de avertizare timpurie, vom putea aduce modificările necesare chiar în uzinele proprii, pentru a îmbunătăți fiabilitatea. Și mai mult, vom putea oferi camioane practic personalizate, oferind oricărui proprietar de flotă soluții la provocările legate de dezvoltarea durabilă și reducerea cheltuielilor!

CÂTEVA CIFRE DESPRE MB UPTIME

  1 500 de reguli sunt monitorizate în permanență pe fiecare vehicul.
- În prezent, un Actros are aproximativ 150 de senzori.
  O zi de oprire a vehiculului reprezintă o pierdere de venituri estimată la 700-800 €.
  Cu MB Uptime, intervalul mediu de întreținere pentru un Actros trece de la 120 000 km la 150 000 km, o creștere de 25% datorită monitorizării.
  Economii: până la 2 500 € reprezentând doar costuri de întreținere pe o perioadă de 5 ani și 600 000 km (în principal datorită reducerii numărului de schimburi de ulei și de filtre de particule), la care se adaugă disponibilitatea mai mare a vehiculului.
Prețuri: 22 € pe lună (254 €/an) și pe vehicul, fără contract de întreținere (Franța și Europa).
12 € pe lună (144 €/an) și pe vehicul, în cadrul unui contract de întreținere completă (Franța și Europa).
  Extinderea teritorială a sistemului MB Uptime: 25% în Franța, 50% în Germania și procente chiar mai mari în țări precum Lituania, care se bazează pe transportul internațional pe distanțe lungi.

 


quotation right white

 

DIFERENȚA

Întreținerea predictivă și preventivă: găsirea echilibrului corect este esențială pentru a evita întreruperile inutile!

Întreținerea predictivă
Întreținerea predictivă se bazează pe anticipare. Se realizează prin monitorizarea fenomenelor care prevestesc potențiale defecțiuni ale sistemelor, pentru a le preveni.

Întreținere preventivă
Știm cu toții zicala „prevederea este mama înțelepciunii“. Întreținerea preventivă înseamnă înlocuirea, reglarea sau repararea unui întreg echipament, înainte ca o defecțiune să provoace o reacție în lanț. În termeni practici, acest lucru înseamnă efectuarea întreținerii vehiculelor pentru a preveni o defectare totală.

 


EXPERIENȚA UTILIZATORILOR

„Datorită sistemului MB Uptime, putem vedea costul exact al unui camion pe toată durata sa de viață.“

Hervé GROSMAIRE, client MB UPTIME

Hervé Grosmaire conduce societatea Les Transports Chaplain, o structură a grupului familial Chaplain, specializată în extragerea agregatelor minerale, lucrări de terasamente și produse din beton. Grupul a fost înființat în 1974 de Mac Chaplain și are sediul în Aube, în estul Franței. Compania de transport dispune în prezent de 60 de vehicule (45 de tractoare cu remorcă și 15 camioane cu cadru rigid). Două treimi dintre acestea sunt Mercedes-Benz și o treime sunt DAF.

„Am semnat primul nostru contract MB Uptime în 2017. De atunci, toate camioanele noastre sunt acoperite de contractul de întreținere asigurată de producător. Întreținerea ne permite să ne controlăm mai bine costurile. Datorită sistemului MB Uptime, pot vedea costul exact al unui camion pe toată durata sa de viață. Astfel am putut reduce costurile cu 3% pe an din 2017!

La început, șoferii au avut ceva probleme cu noua configurație. Până în 2017, aveam un serviciu intern de intervenții auto care se ocupa de întreținere. Acum, șoferii trebuie să meargă la service-ul Mercedes-Benz din Troyes, la aproximativ treizeci de minute de depozitul nostru, pentru reparații. Le-a luat un pic de timp să ne obișnuiască, la fel ca și verificarea regulată a e-mailurilor lor și a portalului MB Uptime, dar a devenit un proces complet automat. Am delegat proiectul managerului meu de operațiuni.

Pe lângă gestionarea flotei și prevenirea defectărilor, MB Uptime poate fi asociat cu serviciile Fleetboard pentru a recupera datele tahografului și hărțile șoferilor. Această opțiune reprezintă o economie importantă de timp pentru șoferi, deoarece nu mai trebuie să meargă la birou.

Pe viitor, mă interesează utilizarea datelor pentru a asigura conformitatea.“
 

INOVAȚII CARE MERITĂ URMĂRITE: 2 tehnologii pentru întreținerea mai ușoară a anvelopelor

O prezentare explicativă cu Xavier Marduel, expert în Mobilitate Conectată și Flote în cadrul Michelin.

 


arrow highlight yellow

 

Tehnologia RFID

> Ce?
RFID (Radio Frequency IDentification) sau identificare prin frecvență radio este o tehnologie care poate fi utilizată pentru a înregistra și recupera date de la distanță, cu ajutorul unor cipuri sau etichete având un număr electronic imposibil de falsificat. Michelin a fost unul dintre primii producători de anvelope care a utilizat această tehnologie.

>Cum?
MICHELIN instalează etichete RFID pe 100% din anvelopele pentru camioane Michelin din Europa. Identificarea unică prin tehnologia RFID îmbunătățește trasabilitatea, eficiența și siguranța pe tot parcursul ciclului de viață al anvelopelor.

> Pentru cine?
Toate flotele de transport, pentru a optimiza gestionarea operațiunilor de întreținere, simplificând fiecare operațiune printr-un proces de monitorizare din ce în ce mai automat a unor sarcini precum intrarea în stoc, montarea, verificarea poziției, configurarea unui nou vehicul, rotația, schimbarea pe jante, reșaparea și inventarul.
 

> Avantaj
Experiența globală, în special calitatea stocului, este îmbunătățită. Riscul de erori este redus, iar operatorul de flotă economiseşte timp.

Tehnologia RFID elimină problemele legate de citirea numerelor de serie de pe anvelope. În cazul specific al reșapării, tehnologia RFID garantează trasabilitatea și eficiența în timpul procesului de reșapare, identificarea și verificarea carcasei fiind mai ușoară și mai fiabilă.

 



arrow highlight yellow

 

QuickScan: o tehnologie brevetată Michelin

> Ce?
O tehnologie de diagnosticare automată a stării anvelopelor dumneavoastră. Sistemul este rapid și ușor de instalat în locație. Instalarea durează doar o jumătate de zi și nu necesită perioade lungi de inactivitate în locație sau instalații electrice noi.

> Cum?
Pe măsură ce trece peste scanerul instalat pe sol, vehiculul este identificat printr-o plăcuță instalată pe caroserie. Scanerul magnetic măsoară uzura anvelopelor.
Datele astfel culese sunt apoi trimise la un receptor situat în apropiere, care le trimite către un cloud, unde vor fi procesate cu ajutorul unor algoritmi dezvoltați de Michelin.

> Pentru cine?
Sistemul funcționează pe toate vehiculele grele (tractoare, remorci și camioane cu cadru rigid), autobuze și autocare, indiferent de marca de anvelope și de vreme, chiar și în condiții de zăpadă, ploaie și noroi.

> Avantaj
Michelin QuickScan analizează datele, după care distribuie alerte prin SMS și e-mail, în funcție de oferta selectată, pentru a notifica clientul cu privire la orice intervenții urgente de service necesare. În plus, sunt trimise rapoarte de sinteză care recomandă acțiuni de programat, contribuind la anticiparea nevoilor de întreținere.

 


„Bineînțeles că prelucrarea datelor este un avantaj pentru proprietarii de flote. Odată cu dezvoltarea acestor noi tehnologii, asistăm, de asemenea, la un fenomen de integrare a unor elemente inspirate din jocuri în sarcinile de lucru, care îmbunătățește experiența operatorilor de anvelope și adaugă o noutate atractivă muncii lor.“

Xavier Marduel, Michelin


SURSE

(1)Interviu cu Pierre Lussier din 15 martie 2022
(2)Interviu cu Hervé Grosmaire din 26 aprilie 2022
(3)Interviu cu Xavier Marduel din 15 aprilie 2022

Utilizaţi o versiune veche a browserului web.

Utilizați un browser care nu este acceptat de acest website. Aceasta înseamnă că este posibil ca unele funcționalități să nu meargă. Acest lucru poate duce la comportamente ciudate atunci când navigați.

Utilizați sau actualizați/ instalați unul dintre următoarele browsere pentru a profita din plin de acest website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+