herobanner

Cum putem reduce impactul ecologic al industriei transporturilor cu ajutorul internetului obiectelor - IoT?

Publicat la data 1 iulie 2022 - 8 minut(e) de lectură

Senzori, algoritmi și o mulțime de date ... Internetul obiectelor (IoT) poate părea destul de obscur dacă nu lucrezi în industria tehnologică. Așadar, am discutat cu Thomas Ledoux*, Vice-Președinte Departamentul Inginerie pentru Mobilitate, servicii și soluții conectate de la Michelin și expert IoT intern, pentru a înțelege utilizarea acestei tehnologii în sectorul transporturilor pentru a ameliora dezvoltarea durabilă și siguranța.
 

photo

Thomas Ledoux, Vice-Președinte - Departamentul Inginerie pentru Mobilitate, servicii și soluții conectate de la Michelin

 

În calitate de expert IoT intern în cadrul companiei Michelin, ce înseamnă IoT pentru dumneavoastră?

Thomas Ledoux: Obiectivul tehnologiei IoT trebuie să fie generarea unor sinteze de date valoroase și utile pentru a îmbunătăți orice tip de proces. Să presupunem, de exemplu, că îi spuneți unui client că anvelopa sa este la 8 bari (116,03 psi) și 3 mm. Probabil că acesta să nu știe ce să facă cu această informație. În schimb, dacă îi spunem că, în 3 săptămâni, pe vehiculul 11 trebuie schimbată anvelopa de pe partea dreaptă a axei directoare ౼ asta este ceva practic! IoT se bazează pe hardware, algoritmi complecși și diverse tehnologii, cu scopul final de a îmbunătăți procesele, siguranța, dezvoltarea durabilă, timpul de funcționare și a simplifica activitatea zilnică.

Care sunt câteva beneficii concrete ale tehnologiei IoT?

T.L.: În Europa, în medie, anvelopele sunt înlocuite când ating o adâncime a benzii de rulare de 4,8 mm. Este destul de devreme în comparație cu adâncimea minimă legală a benzii de rulare (care variază în funcție de țară, dar poate ajunge până la 1 mm). Pentru proprietarii de flote auto, verificarea regulată a anvelopelor pe sute de vehicule reprezintă o muncă imensă. Astfel, pentru a garanta siguranța, aceștia schimbă anvelopele mai devreme decât este necesar. Acest fenomen are mai multe consecințe.

În primul rând, se risipesc bani și este afectat bugetului general al flotelor pentru anvelope.

În al doilea rând, rezistența la rulare a unei anvelope uzate este mai mică decât cea a unei anvelope noi. Din punct de vedere ecologic, ultimii kilometri parcurși cu o anvelopă uzată produc cea mai mică cantitate de emisii de CO2. De aceea, este extrem de important să puteți utiliza anvelopele pentru camioane până la sfârșitul real al duratei lor de viață.
Și, în cele din urmă, posibilitatea de a demonta o anvelopă la sfârșitul real al duratei sale de viață, contribuie la reducerea consumului de materii prime (mai puține anvelope consumate).

Dacă se poate cunoaște exact momentul când trebuie schimbată o anvelopă, proprietarii de flote pot organiza mai bine planificarea mentenanței. Acest lucru este echivalent cu utilizarea anvelopelor cu o adâncime a benzii de rulare mai mică de 4,8 mm și ajungerea în siguranță la sfârșitul real al duratei de viață. Pe scurt, IoT permite procese de întreținere predictivă care stimulează dezvoltarea durabilă, risipesc mai puține anvelope și aduc beneficii pentru rezultatele clienților noștri.
 

 
Obiectivul tehnologiei IoT trebuie să fie generarea unor sinteze de date valoroase și utile pentru a îmbunătăți orice tip de proces.


Care ar fi un exemplu de soluție IoT pentru anvelope?

T.L.: MICHELIN QuickScan se ocupă de uzura anvelopelor. Șoferii trec cu mașina peste un scaner, amplasat într-un loc potrivit, cum ar fi intrarea în autobază, și ౼ fără niciun efort din partea lor ౼ astfel se analizează și se înregistrează uzura benzii de rulare pentru fiecare anvelopă în parte. IoT ne permite să proiectăm soluții care monitorizează anvelopele aproape în fiecare zi și prezic cu exactitate uzura. Acest lucru îi scutește pe clienți de un stres în plus, pentru a se concentra asupra muncii lor: transportul de mărfuri și persoane.

De asemenea, am dezvoltat și alte tehnologii conectate, cum ar fi tehnologia RFID (identificare prin radiofrecvență), plasată în interiorul cauciucului anvelopei, pentru a identifica anvelopele pe toată durata lor de viață. Aceasta îmbunătățește trasabilitatea operațiunilor flotei până la reșapare. Alte tehnologii conectate MICHELIN permit măsurarea temperaturii și presiunii în timp real și îi pot alerta pe șoferi cu privire la scurgeri lente de presiune sau alte probleme conexe. Dacă știm exact ce operațiune de mentenanță a fost realizată pe fiecare anvelopă, eliminăm presupunerile și asigurăm o mentenanța predictivă precisă.

Cum influențează IoT dezvoltarea durabilă și siguranța?

T.L.: Aceste tehnologii sunt pârghii puternice de dezvoltare durabilă. Nici nu vă închipuiți câte anvelope puteți economisi prin simpla ameliorare a monitorizării privind uzura, presiunea și temperatura. Gestionând uzura, prelungiți durata de viață a anvelopelor și puteți organiza întreținerea, evitând să aruncați prea devreme o mulțime de anvelope.

Dacă putem monitoriza uzura și presiunea, îmbunătățim, astfel, siguranța. Întrebați orice transportator și vă va spune că respectarea exigențelor axei directoare este extrem de importantă pentru siguranță. Soluțiile noastre le oferă informațiile de care au nevoie și liniștea de a fi siguri că respectă exigențele legale.
 

Nici nu vă închipuiți câte anvelope puteți economisi prin simpla ameliorare a monitorizării privind uzura, presiunea și temperatura.

 

Cum va evolua IoT în următorii ani în industria noastră?

T.L.: În curând, vom începe să integrăm noi algoritmi în soluțiile IoT pentru a permite strategia de circulație în convoi a camioanelor. Convoaiele autonome ౼ sau combinarea mai multor camioane foarte apropiate pentru a reduce emisiile ౼ pot fi implementate numai dacă știți totul despre fiecare anvelopă pe fiecare poziție. Gândiți-vă, dacă aveți o situație de frânare bruscă, trebuie să vă asigurați că toate anvelopele sunt în stare bună în ceea ce privește presiunea, uzura și temperatura. În plus, viitoarele sisteme de gestionare a flotei, alimentate de aplicații telematice, vor merge dincolo de anvelope și vor oferi proprietarilor o imagine de ansamblu a întregii lor flote ౼ inclusiv comportamentul șoferului, gestionarea timpilor de inactivitate, optimizarea traseelor ౼ pentru a îmbunătăți impactul asupra mediului, siguranța și eficiența generală.

*Interviu cu Thomas Ledoux realizat la 29 septembrie 2021.

Obiectivul tehnologiei IoT trebuie să fie generarea unor sinteze de date valoroase și utile pentru a îmbunătăți orice tip de proces.

Utilizaţi o versiune veche a browserului web.

Utilizați un browser care nu este acceptat de acest website. Aceasta înseamnă că este posibil ca unele funcționalități să nu meargă. Acest lucru poate duce la comportamente ciudate atunci când navigați.

Utilizați sau actualizați/ instalați unul dintre următoarele browsere pentru a profita din plin de acest website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+