camion pe drum

00 viitoarele regulamente tpms

Viitoarele regulamente TPMS

Publicat la data 3 februarie 2025 - 4 minut(e) de lectură

Sistemele de monitorizare a presiunii în anvelope (TPMS) au fost proiectate ca răspuns la preocupările crescânde privind problemele de siguranță rutieră generate de presiunea redusă în anvelope. Pe 7 iulie 2024, noile regulamente privind TPMS vor impune ca toate camioanele și remorcile să fie echipate cu sistem de monitorizare a presiunii și temperaturii. Karim Essaadi și Claire Fioretti, experți Michelin, ne explică tot ce trebuie să știe proprietarii de flote.

 

imagini cu Claire Fioretti, Karim Essaadi

01 noile reglementări tpms cu claire fioretti și karim essaadi

Claire Fioretti - director standarde și regulamente pentru mobilitatea conectată, Michelin, Clermont-Ferrand, Puy-de-Dôme, Franța Karim Essaadi - proiectant servicii, Michelin, Frankfurt-Am-Main, Hesse, Germania

Pentru început, ce este TPMS și ce trebuie să știm despre viitoarele reglementări TPMS?

Claire Fioretti: Sistemele de monitorizare a presiunii în anvelope monitorizează presiunea și temperatura anvelopelor și avertizează șoferii dacă acestea sunt dezumflate. Legislația TPMS inițială, întocmită în 2014, era valabilă numai pentru vehiculele de pasageri. În 2020, aceste cerințe au fost extinse la modelele noi de camioane și remorci, lansate pe piață începând cu 2022. Această ultimă serie de regulamente impune ca toate camioanele și remorcile noi vândute pe piața europeană începând cu 7 iulie 2024 să fie echipate cu sistem de monitorizare a presiunii în anvelope.

Cum funcționează TPMS?

Claire Fioretti: Sistemele de monitorizare a presiunii în anvelope sunt alcătuite din trei elemente de bază.  

• În primul rând, senzorii care monitorizează temperatura și presiunea din interiorul anvelopei.

• Apoi, acești senzori comunică date unei unități centrale, în vederea analizei.

• Iar dacă valorile nu se încadrează în intervalul de siguranță, se aprinde o lampă de avertizare pe panoul de bord din cabină, care informează șoferul să oprească cât mai curând posibil pentru a verifica presiunea și a rezolva problema.

Karim Essaadi: Codul de defecțiune (DTC) minim solicitat de legislația TPMS trimite șoferului un semnal dacă o anvelopă prezintă o problemă de presiune. Acest lucru este deosebit de important în cazul anvelopelor jumelate, în cazul cărora o problemă de presiune poate afecta anvelopa interioară sau exterioară. Sistemele mai sofisticate pot afișa chiar și presiunea exactă a fiecărei anvelope, în timp real.

Imagine cu o anvelopă de camion cu TPMS

02 cum funcționează un sistem TPMS

De ce sunt extinse la camioane și remorci reglementările TPMS?

Claire Fioretti: În primul rând din motive de siguranță. Pe scurt, anvelopele dezumflate sau supraîncălzite pot provoca accidente. De fapt, Michelin a realizat un studiu pe 7.000 de camioane din Europa și a constatat ca anvelopele sunt principala cauză a opririlor neplanificate ale camioanelor, cu 30% dintre defecțiuni provocate direct de anvelope. Dintre aceste defecțiuni, 90% dintre problemele legate de anvelope au fost cauzate de pierderi de presiune. Este important de remarcat faptul că aproximativ 80% din riscurile de pană de cauciuc ar fi putut fi evitate prin verificarea zilnică a presiunii.1

Karim Essaadi: Este adevărat, dar problemele nu se referă exclusiv la siguranță! Chiar și o singură defecțiune poate fi costisitoare pentru proprietarul unei flote! Acest cost include doar înlocuirea anvelopei, nu și cel generat de imobilizare, întârzieri la livrare, care ar putea genera penalizări și chiar mărfuri deteriorate. Așadar, TPMS poate crește profitul unei flote, prin reducerea costurilor și a timpilor de imobilizare.

TPMS poate aduce și alte avantaje flotei mele?

Karim Essaadi: Pe lângă siguranța rutieră și eficiența flotei, TPMS poate genera avantaje semnificative în ceea ce privește obiectivele de sustenabilitate ale acesteia. De exemplu, anvelopele dezumflate pot crește semnificativ rezistența la rulare care, la rândul său, crește consumul de combustibil, în timp ce monitorizarea și menținerea presiunii corecte în anvelope are efectul opus, reducând consumul de combustibil. De asemenea, TPMS este de ajutor pentru dezvoltarea sustenabilă, deoarece fiecare litru de combustibil economisit evită emisia a 2,66 kilograme de CO2 în atmosferă2. Nu este de ignorat.

Valori cheie: siguranța anvelopelor

  • Pe baza unui studiu realizat pe 7.000 de camioane din Europa:
  • • 30% dintre defecțiunile camioanelor sunt legate de anvelope, ceea ce face din anvelope principala cauză a opririlor neplanificate.
  • • 90% dintre problemele legate de anvelope sunt cauzate de pierderi de presiune.
  • • 80% din riscurile de pană ar putea fi evitate prin verificarea zilnică a presiunii.

Ce se întâmplă dacă un camion nou nu respectă regulamentele TPMS?

Claire Fioretti: Să fim clari, aceste regulamente se aplică direct producătorilor de vehicule, nu proprietarilor de flote. Mai exact, atunci când un producător se pregătește să lanseze un vehicul nou pe piață, în vederea omologării acesta trebuie echipat cu TPMS. Dar întreținerea și funcționarea corespunzătoare a TPMS va fi responsabilitatea flotelor, deoarece va fi verificată în timpul inspecțiilor tehnice periodice ale vehiculului

Camioanele și remorcile existente trebuie să respecte regulamentele TPMS?

Claire Fioretti: Nu, regulamentul nu impune echiparea ulterioară a vehiculelor existente cu sisteme de monitorizare a presiunii. Acestea fiind spuse, dacă flotele doresc să se asigure că vehiculele existente beneficiază de același nivel de siguranță, eficiență și sustenabilitate ca vehiculele noi, Michelin oferă soluții TPMS pentru modernizarea vehiculelor rulate.

Karim Essaadi: Soluțiile MICHELIN Connected Fleet oferă proprietarilor de flote o gamă completă de anvelope și servicii. Acestea includ anvelope de înaltă tehnologie, soluții pentru gestionarea și optimizarea performanțelor anvelopelor, acces la soluții de gestionare a flotelor prin intermediul MICHELIN Connected Fleet, care cumulează datele furnizate de vehicul cu stilul de condus al șoferului și, în plus, o nouă soluție de întreținere predictivă și de avertizare automată: anvelopa inteligentă predictivă MICHELIN.

Surse

(1) Reducerea maximă estimată a numărului de defecțiuni cauzate de presiunea prea mică în anvelope comparativ cu presiunea nominală recomandată, datorită monitorizării zilnice a presiunii și lucrărilor de întreținere corespunzătoare. Studiu intern Michelin realizat pe 7.000 de vehicule din Europa echipate cu soluția Michelin Effitrailer, în urma efectuării a 340.000 de măsurători de presiune analizate.

(2)  Ce combustibil emite mai mult CO2, benzina sau motorina?, Futura

Utilizaţi o versiune veche a browserului web.

Utilizați un browser care nu este acceptat de acest website. Aceasta înseamnă că este posibil ca unele funcționalități să nu meargă. Acest lucru poate duce la comportamente ciudate atunci când navigați.

Utilizați sau actualizați/ instalați unul dintre următoarele browsere pentru a profita din plin de acest website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+