mag3-kyl-header

Cum transformă producătorii cabina într-o casă departe de casă

Publicat la data 17 octombrie 2021 - 5 minut(e) de lectură

Șoferii de camioane de cursă lungă au cea mai bună slujbă din lume. Ei se bucură de libertate, văd lumea și întâlnesc persoane noi în timp ce fac ceea ce le place cel mai mult: conduc! Cu toate acestea, companiile se confruntă cu provocarea de a păstra o flotă de șoferi calificați şi dedicaţi *. Și, de aceea, mulți apelează la producătorii de camioane pentru o soluție. Faceți cunoștință cu Bart Van Lotringen, Director de Design la DAF.

 

Bart Van Lotringen, DAF’s Director of Design

mag3 kyl portrait


Bart Van Lotringen, Director de Design la DAF

 

Timp de zeci de ani, „designul cabinei a rămas în mare parte la fel pentru simplul motiv că legislația restricționează dimensiunile totale ale unui camion”, potrivit lui Bart Van Lotringen, Director de Design la DAF. Șoferii de camion trebuie să conducă, să muncească, să se relaxeze și să doarmă într-un spațiu mai mic decât garsoniera unui student ౼ deseori zile la rând. 

Reglementările recente, totuși, au deschis ușa pentru un design revoluționar. „Reglementările s-au schimbat semnificativ și au creat o schimbare de paradigmă”, afirmă el. „Lungimea de încărcare este în continuare restricționată la 13,5 m, dar lungimea totală a camionului este lăsată acum deschisă atât timp cât raza de bracare respectă standardul obișnuit. Designerii pot alege lungimea cabinei, cu condiția că orice prelungire trebuie să îmbunătățească aerodinamica și eficiența consumului de carburant, siguranța și confortul șoferului”. Cu această nouă libertate de proiectare, Van Lotringen și echipa sa s-au întors, practic, la planșa de desen proiectând o cabină nouă de la zero: Camioane din generația nouă de la DAF.

Siguranța pe primul loc

„Am intenționat să eliminăm dificultățile condusului,” declară Van Lotringen. 

„Filosofia noastră este: Mâinile pe volan și ochii pe șosea. De aceea, am început cu o interfață om-mașină intuitivă, cea mai bună în clasa sa: toate butoanele de comandă importante pentru condus sunt direct pe volan – sau amplasate logic pe manete. Fără ecrane tactile. Butoane fizice. Exact așa cum le vor șoferii, așa cum au declarat în cadrul sondajelor extinse pe care le-am organizat. În plus, am adăugat o vizibilitate fără precedent, cu parbrize mai mari cu cel puțin 33%; un lucru nemaiîntâlnit în industrie! Am dorit să maximizăm vizibilitatea directă ౼ cu cât poți vedea mai mult și cu cât poți avea un contact vizual mai mare cu partenerii din trafic, cu atât mai bine poți interacționa și evita accidentele.”

Pentru un mediu de conducere perfect, Van Lotringen s-a axat pe îmbunătățirea ergonomiei, în mod specific pe caracterul reglabil al scaunelor și al volanului, pentru a încuraja postura optimă de condus cu vizibilitate perfectă asupra instrumentelor.

Șoferul trebuie să fie în control și să se simtă la comandă, ceea ce oferă vigilență și mai puțin efort prin furnizarea de informații doar atunci când ai nevoie.  

„Deși am creat o experiență de condus complet nouă, a fost la fel de important să îmbunătățim mediul de odihnă și somn,” recunoaște Van Lotringen. „Toate funcțiile trebuie să lucreze împreună într-un mod foarte eficient astfel încât șoferul să nu fie nevoit să reorganizeze permanent interiorul pentru a trece de la o funcție la alta.”

Funcțiile trebuie să fie în simbioză perfectă.

Poziția de condus, spațiozitatea și confortul se numără printre cele mai apreciate proprietăți de confort pe care le poți oferi.

Bart Van Lotringen, Director de Design la DAF

 

 

Confortul unei locuințe

Alte schimbări semnificative la interior au fost efectuate în zonele de condus, de odihnă și de dormit ale cabinei. „Poziția de condus, spațiozitatea și confortul se numără printre cele mai apreciate proprietăți de confort pe care le poți oferi,” explică Van Lotringen. Scaunele șoferului și pasagerului din cabina de nouă generație se pot roti opțional pentru a fi orientate înspre spate și, combinate cu ample suprafețe orizontale, oferă spații excelente de lucru și relaxare. S-au adăugat compartimente de depozitare extractabile pentru a oferi loc pentru obiectele personale, iar scaunul pasagerului se pliază în jos, devenind noptieră. „Este o nouă eră pentru confortul șoferului.”

Un salut pentru mobilitatea durabilă

Multe dintre elementele de confort și siguranță contribuie, de asemenea, la eficiența consumului de carburant și la aerodinamică. În primul rând, înlocuirea oglinzilor laterale cu camere reduce rezistența la înaintare și micșorează consumul de carburant. Forma conică a cabinei oferă, de asemenea, o eficiență excepțională a consumului de carburant și a aerodinamicii. Deși există o trecere indubitabilă către caracteristici de design care favorizează sustenabilitatea, Van Lotringen presupune că adoptarea pe scară largă în industrie a soluțiilor de energii alternative va dura ceva timp. „Prima decadă va fi o perioadă de tranziție ౼ în care ne aflăm în prezent ౼ combinând vehiculele electrice sau cu hidrogen cu motoarele cu combustie. După ce vom avea doar transmisii electrice, cu hidrogen sau de alt fel, anumite caracteristici de arhitectură și design ale cabinei ar putea fi revizuite.”

 

 

SURSE

*Interviu cu Bart Van Lotringen din 7 septembrie 2021

 

 

mag3 kyl title

1934

mag3 kyl 1934

Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Franța

 

Renault a lansat primul său design cabin forward. Deoarece cabina este poziționată deasupra punții față, această inovație a mărit semnificativ zona de încărcare a camionului.

 

1958

mag3 kyl 1958

Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Franța

 

Berliet a forțat industria să se axeze pe confortul șoferului odată cu lansarea „cabinei Relaxe”. Cabina spațioasă, funcțională a oferit un nivel de confort nemaiîntâlnit până atunci la vehiculele de mare tonaj. Designul a integrat un parbriz panoramic mare și uși cu deschidere amplă și acces ușor. Motorul este adăpostit într-un tunel etanș, aerul fierbinte de eșapament fiind evacuat în spate.

 

1964

mag3 kyl 1964

Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Franța

 

Hotchkiss, un producător francez de automobile și armament, a produs vehicule civile din 1904 până în 1954 și vehicule militare până în 1969. Compania a proiectat primul camion cu cabină basculantă, ceea ce oferea acces mai ușor la motor. Camioanele Hotchkiss PL60/DH60 (GVW 6 tone) au fost primele camioane franceze dotate cu această cabină.

 

1970

mag3 kyl 1970

Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Franța

 

Berliet a continuat să proiecteze pentru mai mult confort și vizibilitate. Cabina sa KB2400 - cu Berliet TR 300 - a fost considerată un standard în industrie timp de mulți ani.

 

1981

mag3 kyl 1981

Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Franța

 

RVI (Renault Véhicule industriel) a lansat Turboleader.  Deși cabina 2480 este foarte similară cu KB2400, acest „Phoenix” s-a remarcat prin îmbunătățiri marcante în ceea ce privește configurația și echipamentele. Cabina Turboleader a fost una dintre cele mai spațioase existente pe piață, cu o capotă de motor cu profil jos și un plafon foarte înalt. Cu o distanță de 2,05 metri între podea și acoperiș, șoferii puteau sta în picioare în cabină.

 

1990

mag3 kyl 1990

Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Franța

 

Cu cabina sa AE, Renault Trucks a revoluționat designul cabinelor. Designul a oferit o podea plată și a îmbunătățit din nou nivelul de confort la camioanele produse în masă.

 

2021

mag3 kyl 2021

 

DAF Trucks este primul brand care adoptă noua legislație privind masele și dimensiunile. O schimbare de paradigmă în designul camioanelor este creată cu cabinele din noua generație late de 2,5 m3 care au stabilit un nou reper în materie de spațiozitate.

 

Utilizaţi o versiune veche a browserului web.

Utilizați un browser care nu este acceptat de acest website. Aceasta înseamnă că este posibil ca unele funcționalități să nu meargă. Acest lucru poate duce la comportamente ciudate atunci când navigați.

Utilizați sau actualizați/ instalați unul dintre următoarele browsere pentru a profita din plin de acest website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+