gettyimages 1299228082
Hydrogen logistics concept. Truck with gas tank trailer on the road lined with solar power plants. 3d rendering
În 2019, Uniunea europeană s-a angajat să reducă cu 55% emisiile de gaz cu efect de seră până în 2030... iar Europa să devină primul continent neutru din punctul de vedere al carbonului până în 2050! Consecința directă: este momentul schimbării pentru transportatori care se îndreaptă spre o mobilitate mai sustenabilă.
Pentru a discuta despre această evoluție majoră, l-am întâlnit pe Gaëtan Jollivet, șeful societății de transport familiale Jolival, și pe Michaël Fedaouche, patron al societății Wave transport, tânără companie pariziană specializată în transportul tip „Last mile”, dar ecologic .
Ascultați podcastul:
wave5 best energy img1
Gaëtan Jollivet - Jolival / Michaël Fedaouche - Wave Transport
Într-o comună mică numită Pommeraye, din vestul Franței, găsim sediul social al firmei de transport Jolival. Pe acoperișurile clădirilor, panourile solare aranjate pe rânduri privesc spre cer. La câțiva metri de recepție, se aude behăitul unor oi: acestea înlocuiesc în mod avantajos mașinile de tuns, asigurând un sistem ecologic de tuns spațiile verzi ale societății.
Gaëtan Jollivet, în vârstă de 41 de ani, conduce de 11 ani societatea de transport și logistică, creată de bunicul său. Ne întâmpină, amuzat: „Ați văzut ... și ați auzit, la Jolival nu facem lucrurile pe jumătate. Când ne implicăm în ecologie, mergem până la capăt. Tranziția energetică nu înseamnă vorbe în vânt pentru noi! ”
„Când aleg un tip de energie, vreau să știu de unde provine, să compar modurile sale de impact și nu pot să judec dacă nu testez. Înainte de a alege, trebuie ținut cont și de costul energiei, de vehicul și de valoarea ecologică.“
Gaëtan Jollivet, director general la Jolival
wave5 best energy img2
Societatea Jolival a fost specializată la început în transportul tip grupaj, după care a devenit un transportator multiactivități. Întreprinderea își desfășoară activitatea în prezent în sectorul construcțiilor, al industriilor diverse, al textilelor, al agriculturii și chiar al aviculturii. Societatea are 195 de angajați, dintre care 155 șoferi. Mai mult de jumătate din cele 120 de vehicule ale firmei de transport sunt echipate cu platformă elevatoare, și când zicem platformă, zicem livrare la magazin, mai ales în centrele orașelor.
„La fel ca în cazul activităților noastre, flota noastră este foarte variată“, ne spune Gaëtan. „Aceasta este constituită în proporție de 60% din DAF, 20% Mercedes și restul Scania, MAN și Renault Trucks. De altfel, Scania este din ce în ce mai prezentă, pentru că am ales biogazul, în urmă cu 4 ani. Vom avea 14 camioane care funcționează cu biogaz la sfârșitul anului 2022. Acestea vor reprezenta deci peste 10% din parcul nostru. Și tocmai am achiziționat 4 camioane Renault Trucks B100, pentru trasee lungi. ”
Ați înțeles deja, patronul flotei a decis să investească în biogaz când vine vorba de energii alternative. Și este o alegere îndelung cântărită. Gaëtan a căutat suficiente informații privind toate opțiunile propuse în prezent.
„Când aleg un tip de energie, vreau să știu de unde provine, să compar modurile sale de impact și nu pot să judec dacă nu testez. Înainte de a alege, trebuie ținut cont și de costul energiei, de vehicul și de valoarea ecologică.“
Gaëtan ne arată o schemă comparativă a emisiilor de CO2 aferente diferitelor oferte de energie în domeniul camioanelor, editată de agenția franceză pentru mediu și controlul energiei, A.D.E.M.E..
„Nu am luat în considerare biocarburantul xTL în această etapă, pentru că este cu 25 % mai scump. Dar toată flota mea este deja compatibilă. Deocamdată, nu merg integral pe B100, pentru că vreau să îl testez mai întâi. Sunt puțin nehotărât în privința culturii de rapiță. Câte tone de oleaginoase vor fi necesare pentru a alimenta flota? De unde provin plantele? La ora actuală, vehiculele mele B100 merg cu diesel. Nu am nicio obligație. Dacă mâine soluția nu mi se pare avantajoasă, mă opresc!
În schimb, nu sunt deloc fan al soluției GNL (gaz natural lichefiat). Nu am înțeles niciodată de ce se poate alege această energie. Pe schema comparativă a energiilor furnizată de Ademe, vedem că GNL este mai rea decât motorina! Vine din celălalt capăt al lumii, transportată pe vapor. Și în privința distribuției, este o calamitate. Șoferul trebuie să poarte un costum ca de astronaut ca să facă plinul. Folosesc și puțin GNC (gaz natural comprimat). Nu am de ales, pentru că nu am destule stații Biogaz. ”
Și despre transportul electric, ce crede patronul societății? „Ce mă deranjează cel mai mult la transportul electric, este faptul că nu provine dintr-o energie regenerabilă. Și ce facem cu bateriile epuizate? Pentru mine este clar, electricitatea nu va fi energia cea mai curată și cea mai ieftină curând. ”
„În prezent, alegem soluția vehiculelor electrice, dar poate că în 3 sau 4 ani, poate va fi o nouă orientare și vom adopta un alt tip de energie.“
Michaël Fedaouche, director general la Wave Transport
wave5 best energy img3
La Nanterre, Michaël Fedaouche, de 37 de ani, conduce tânăra companie Wave Transport: a fost creată în 2020, în plină perioadă de lockdown, pentru a răspunde nevoilor imediate de livrare la domiciliu. Antreprenorul a ales electricitatea pentru flota sa de vehicule utilitare de 6m3.
„ În cazul nostru nu putem vorbi exact de trecerea la o nouă energie, ci mai curând de o anticipare a tendințelor de pe piață pentru a evita obsolența. Ne-am început activitatea destul de simplu, cu două persoane care lucrau în regim independent ca șoferi-livratori cu propriile vehicule convenționale. Apoi am cumpărat și noi câteva vehicule utilitare cu motor convențional. Nu aveam mijloacele necesare pentru a ne cumpăra propriile vehicule electrice. Am constatat că majoritatea ofertelor de servicii începeau să fie ecologice. Am căutat informații privind diferitele energii alternative. Am ezitat între hidrogen, gaz și energie electrică. La finalul căutărilor noastre și după câteva estimări, ne-am orientat spre electric. În prezent, alegem soluția vehiculelor electrice, dar poate că în 3 sau 4 ani, va fi o nouă orientare și vom vom adopta un alt tip de energie.“
De aceea am ales, pentru marea parte a flotei noastre, contracte de leasing pe termen lung cu oferta Watèa de la Michelin, pentru a fi siguri că suntem întotdeauna la zi. ”
Pentru Gaëtan: „Viitorul va fi multienergii. Diferite energii vor asigura în paralel serviciile pe viitor. Fiecare activitate va fi asociată unor categorii de camioane care vor corespunde unei energii. De exemplu, cele regionale vor funcționa cu biogaz... cele urbane cu energie electrică... Dar mi se pare stupid să ne oprim la soluția electricității. Trebuie să oprim vânzarea vehiculelor electrice dacă nu avem soluții în privința producției. Dacă toată lumea trece pe electric, și persoanele fizice, și întreprinderile, unde vom ajunge? ”
„Am ales să fiu acționar la o stație de biogaz pentru a avea garantată această energie, pentru că 10% din flota mea o folosește acum. Voi beneficia de un preț negociat pe 5 ani. Nu voi avea surprize privind prețul carburantului. Pentru o firmă de transporturi, este o mană cerească! ”
Gaëtan Jollivet, director general la Jolival
Michaël recunoaște că, în cadrul activității sale, legislația municipală care se înăsprește și cerințele legate de mobilitatea sustenabilă ale clienților nu îi permit să ia în calcul multe alte opțiuni.
„Licitațiile de prestări în domeniul livrării tip Last mile sunt din ce în ce mai des condiționate de deținerea vehiculelor electrice. Toți marii actori de pe piață, din sectorul nostru de activitate, sunt în curs de modificare a propriilor flote. În mod progresiv, din ce în ce mai mulți clienți ne cer vehicule ecologice.
În curând vom avea în jur de douăzeci de camioane electrice, dintre care 14 prin contracte Watèa. Și am achiziționat direct 6 e-jumpy Citroën. Dar din cauza penuriei de cipuri electronice, livrările acestor vehicule sunt extrem de lungi. Am comandat autoutilitarele în iunie 2021... și ni se anunță livrarea în octombrie 2022... dacă totul merge bine! ”
Gaëtan ține să menționeze costul energiei electrice pentru camioane și spune ironic: „La ora actuală, un camion electric costă 500 000 de euro. Ajutorul primit de la statul francez este de 50 000 de euro. Deci, extraordinar, am câștigat 50 de km de autonomie într-un an! Ajungem la 250 de km. Jumătate din autonomia biogazului... Poate că în doi ani vom ajunge la 500 de km. Dar apoi, mai este și problema stațiilor de încărcat și a rapidității. Ne trebuie contoare de 600 000 de volți. Ceea ce implică o investiție enormă pentru a ne echipa toate parcările cu stații de încărcare foarte puternice! ”
Michäel confirmă și el aceste lucruri. „Încărcarea electrică rămâne o soluție scumpă. Pentru noi, investiția se ridică la 70 000 de euro în total pentru a ne echipa garajele cu stații de încărcare. Din această sumă, am încasat un ajutor de 30 000 de euro de la Ministerul Ecologiei. Dacă aș avea un sfat de dat, cred că trebuie să începeți rapid, pentru că ajutoarele s-ar putea reduce. ”
Patronul întreprinderii Jolival evidențiază un alt punct important în privința noilor energii: rețeaua de distribuție. „În prezent, stațiile de biogaz se dezvoltă încet, dar sigur. Anul trecut au fost create o sută de stații pe întreg teritoriul francez. Vehiculele pot fi alimentate cam peste tot. În schimb, aproape că nu există stații pentru B100 și acestea sunt bineînțeles la transportator. În ceea ce privește xTL(1), nu există nici în acest caz rețea publică. Pentru electricitate, există sisteme de branșare pentru mașini, dar nu sunt echipamente pentru camioane. Sau cel puțin eu nu am văzut.“
Pentru a-și alimenta camioanele care merg cu biogaz, Gaëtan nu a ezitat să investească în construcția unei stații de metan și a unei stații publice de biogaz care vor fi construite în comuna sa. „Am ales să fiu acționar pentru a avea garantată această energie, pentru că 10% din flota mea o folosește acum. Voi putea avea o stație lângă sediul meu, dar și un preț negociat pe 5 ani. Nu voi avea suprize privind prețul carburantului. Pentru o firmă de transporturi, este o mană cerească! Și în plus, am siguranța de a avea o producție locală. Vom fi foarte atenți la deșeurile utilizate. ”
Pentru autoutilitarele electrice, Michaël spune: „la o medie de 100 km pe zi, trebuie un plin o dată la două zile la Paris și în suburbie. În provincie, vorbim mai curând de 150-200 km pe zi. Această valoare corespunde unui plin în fiecare zi. ”
„Deocamdată, voi continua să investesc în biogaz. Întotdeauna vor exista balegă de vacă și deșeuri alimentare, spre deosebire de petrol. ”
Gaëtan Jollivet, director general la Jolival
Gaëtan insistă: „Deocamdată, voi continua să investesc în biogaz. Întotdeauna vor exista balegă de vacă și deșeuri alimentare, spre deosebire de petrol. ”
Mică explicație pentru necunoscători: Biogazul este produs în mod natural prin fermentarea numeroaselor materii organice, animale sau vegetale.
„Dacă reușim să creăm un carburant cu gunoiul de grajd(2) pentru partea de drojdie și tot ce ține de deșeuri alimentare pentru corpurile grase combustibile, obținem o energie cu adevărat câștigătoare și care se poate multiplica peste tot!“ Ce dădeam mai înainte la găini, o să punem de acum în instalația de metanizare.
Este super, plinurile se fac în 15 minute dacă stația are compresoare bune. Și nu se degajă niciun miros.
Acum, îmi dau seama mai bine, pentru că cel mai vechi camion al meu are 4 ani. Și în ceea ce privește costurile de exploatare, dacă se ajunge la peste 100 000 de kilometri pe an, câștigăm bani față de un diesel. Cu biogaz, fac un plin în fiecare zi cu 1 euro. Este cea mai ieftină soluție. Problema care rămâne deocamdată este cea legată de autonomie. Este vorba de aproximativ 500 de kilometri, deci soluția merge mai curând la camioane pentru transport regional.
Toată distribuția mea, pentru clientul care gestionează supermarketuri, este deja pe biogaz. Și cu o firmă de textile, care a investit de asemenea în stația de biogaz, obiectivul nostru este să asigurăm livrări în 52 de magazine din regiunea de vest cu biogaz, începând cu martie 2023.
Gaëtan recunoaște totuși: „sunt perfect conștient că această energie alternativă nu va răspunde tuturor nevoilor. Nu vor exista suficiente instalații de metanizare. ”
„Suntem conștienți de amprenta ecologică legată de activitatea noastră, de aceea ne angajăm să utilizăm mijloace de transport ecologic. Suntem cu toții locuitori ai planetei Terra și ar fi totuși bine dacă am putea evita să ne epuizăm resursele! ”
Michaël Fedaouche, director general la Wave Transport
Înainte de a ne lua rămas bun, o ultimă întrebare pentru cei doi patroni de flote: ce părere au șoferii, principalii actori în activitatea zilnică, de aceste schimbări de vehicule?
„Bineînțeles, le-am oferit șoferilor formarea necesară“ spune Michaël. „Nimeni nu poate conduce o utilitară electrică în același mod ca un vehicul termic. Trebuie economisită bateria. Însă datorită datelor și unei aplicații furnizate de Watèa, șoferii pot gestiona autonomia vehiculului lor autoutilitar. ”
„Șoferilor le place să conducă aceste camioane noi“ adaugă Gaëtan. „Ei le apreciază în mod real, pentru că sunt sensibili la aspectul ecologic. ”
Michaël, puțin filosof, trage concluzia: „Suntem conștienți de amprenta ecologică legată de activitatea noastră, de aceea ne angajăm să utilizăm mijloace de transport ecologic. Suntem cu toții locuitori ai planetei Terra și ar fi totuși bine dacă am putea evita să ne epuizăm resursele! ”
vans switching alternative fuels small square
Pentru informații suplimentare:
Trecerea la combustibili alternativi: exemplul furgonetelor pentru livrări
(1) Motorină sintetică
(2) Deșeuri lichide de origine animală din ferme
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night