can the right tyres optimise your truck s payload capacity

can the right tyres optimise your truck s payload capacity

Anvelopele potrivite pot optimiza sarcina utilă a camionului?

Publicat la data 1 aprilie 2025 - 4 minut(e) de lectură

Am stat de vorbă cu Ana Gonzalez, directorul de marketing Michelin Europa pentru produse destinate deplasării pe asfalt, pentru a înțelege mai bine sarcina utilă a camioanelor, de ce este importantă aceasta și cum îi pot ajuta soluțiile MICHELIN pe managerii de flotă să optimizeze sarcina utilă a camioanelor.
 

Ana Gonzalez, directorul de marketing Michelin Europa pentru produse destinate deplasării pe asfalt.

imagine-ana-gonzalez-produse-rutiere-director-marketing-in-europa


Ana Gonzalez, directorul de marketing Michelin Europa pentru produse destinate deplasării pe asfalt.

Ce este sarcina utilă a camioanelor?

Ana Gonzalez: sarcina utilă a unui camion reprezintă masa maximă pe care un camion o poate transporta ౼ aceasta include totul, de la mărfurile transportate în spațiul de încărcare, la combustibilul din rezervor și cămașa șoferului! 

Calcularea sarcinii utile maxime a unui camion este foarte simplă. Se pornește de la masa totală a vehiculului (GVW)1, adică masa maximă autorizată a unui vehicul complet încărcat (ce include masa vehiculului, pasagerilor, încărcăturii și combustibilului), din care se scade masa proprie a vehiculului. Masa proprie se referă la masa vehiculului gol ౼ include componentele sale esențiale și toate lichidele (ulei, lichid de frână etc.) necesare pentru funcționarea vehiculului, dar nu include pasagerii sau încărcătura. Rezultatul este sarcina utilă a camionului!

Capacitatea de încărcare poate fi definită în greutatea (sarcină utilă), dar și în volumul (spațiul util) pe care un vehicul îl poate transporta în siguranță, în funcție de configurația punților, puterea motorului și specificațiile generale.

Care este miza atunci când discutăm despre sarcina utilă a unui camion?

Ana Gonzalez: când vine vorba de optimizarea sarcinii utile a unui camion, unul dintre primele lucruri care trebuie luate în considerare este tipul de bunuri care vor fi transportate. Dacă transportați mărfuri grele, cum ar fi metale, probabil că veți atinge limita sarcinii utile înainte de a umple întregul spațiu de încărcare. Pe de altă parte, dacă transportați bunuri mai voluminoase, cum ar fi mobilă, ori bunuri mai ușoare, va trebui să optimizați fiecare metru cub.

De ce? Deoarece una dintre cele mai elementare reglementări privind camioanele, și poate cea mai vizibilă, limitează înălțimea camionului. Indiferent de tipul de bunuri transportate, în multe țări din Europa înălțimea maximă este în general limitată la 4 metri. Aici intră în joc anvelopele MICHELIN!

Cum influențează anvelopele MICHELIN sarcina utilă a camionului?

Ana Gonzalez: anvelopele MICHELIN pot crește în siguranță sarcina utilă a camionului. Pentru început, anvelopele noastre Heavy Load (HL) pentru remorci și semiremorci (MICHELIN X® Multi HL T 385/65R22,5 - disponibile și în dimensiunea 445/45R19,5) pot permite flotelor creșterea sarcinii utile. Deoarece aceste anvelope au un indice de sarcină mai mare, permit punților să susțină o masă mai mare (în limitele reglementărilor). Mai exact, anvelopele HL au un indice de sarcină de 164, ceea ce înseamnă 10 tone per punte de remorcă!

De asemenea, Michelin oferă anvelope care ajută flotele să-și optimizeze sarcina utilă în funcție de volum, cu modele care au un diametru puțin mai mic în comparație cu anvelopele standard pentru sarcini grele. Acest lucru înseamnă că podeaua spațiului de încărcare este mai apropiată de sol. Coborârea podelei permite înălțarea plafonul spațiului de încărcare, fără a depăși limita de 4 metri impusă în anumite țări europene (o limită de înălțime care nu este valabilă în UK) ౼ câștigând centimetri prețioși de spațiu util!

În plus, combinația de anvelope MICHELIN X® 315/45R22,5 pe puntea motoare și MICHELIN X® Multi HL T 445/45R19,5 pe punțile remorcii maximizează înălțimea de încărcare și spațiul util, respectând în același timp reglementarea privind înălțimea de 4 metri. Această combinație permite flotelor să atingă o capacitate de 100 de metri cubi pe semiremorcă!

Aceste anvelope mai mici sunt și robuste?

Ana Gonzalez: da! Unii proprietari de flote au impresia greșită că o anvelopă mai mică este mai puțin robustă decât anvelopele cu dimensiune standard, ceea ce nu este adevărat! Michelin încorporează în anvelope tehnologii brevetate, pentru a îmbunătăți robustețea acestora.

Tehnologia INFINICOIL: Aceasta este o sârmă continuă din oțel care se înfășoară în jurul anvelopei, oferind o stabilitate mai mare și, mai presus de toate, o anduranță mai mare ౼ ceea ce crește indicele de sarcină.

Tehnologia POWERCOIL: o nouă generație de cabluri robuste din oțel pentru carcasă, care contribuie la reducerea masei anvelopelor, pentru îmbunătățirea anduranței și reducerea rezistenței la rulare.

Tehnologia DURACOIL: pentru a îmbunătăți robustețea, Michelin integrează un nou tip de nailon premium, care protejează talonul și creează o zonă ranforsată între anvelopă și jantă.

Michelin oferă anvelope tot mai ușoare, fără a compromite performanța. Tehnologia Opticoil permite reducerea semnificativă a greutății, fără a compromite robustețea sau alți factori de performanță.
 

undefined Video

Există și alte modalități de a crește sarcina utilă a unui camion?

Ana Gonzalez: reglementările privind masa camioanelor limitează sarcina maximă pe punte. Această valoare corespunde masei maxime pe care o anvelopă o poate susține atunci când este umflată corespunzător. Cu cât indicele este mai mare, cu atât sarcina utilă a camionului este mai mare.

La transportul sarcinilor grele, dacă reglementările permit 10 tone pe punte, pentru a crește sarcina utilă puteți utiliza anvelope cu indici de sarcină mari (LI 164), precum și anvelope mai ușoare, dar la fel de robuste. Pentru a crește volumul de mărfuri transportate per vehicul în cazul transportului de mare de volum ౼ cum ar fi piese auto, aparate electrocasnice, mobilier, jucării, sticle goale ౼ alegeți anvelope robuste și cu un diametru mai mic (de ex., seriile 60, 50, 45).

Pe lângă selectarea celei mai bune anvelope pentru tipul de transport respectiv, creșterea sarcinii utile este permisă și de alți factori. Dar nu uitați niciodată că este esențial să respectați cele mai recente reglementări și să evitați supraîncărcarea vehiculului. Iată câteva dintre cele mai bune practici:

Utilizați componente de suspensie pentru sarcini grele sau de producător, cum ar fi amortizoare, perne și bare stabilizatoare

Specificați suspensie pneumatică reglabilă, mai rigidă

Utilizați componente mai ușoare, cum ar fi bare de protecție și accesorii

Treceți la punți care acceptă o sarcină mai mare

 

De ce este atât de importantă sarcina utilă a unui camion?

Ana Gonzalez: pe scurt, depășirea limitelor de sarcină utilă poate reprezenta un risc pentru siguranță și pune operatorul în dificultate în raport cu agențiile locale de reglementare. Reglementările privind sarcina utilă sunt implementate pentru ca vehiculele să rămână stabile și ca toate sistemele importante să funcționeze corect. Un camion supraîncărcat prezintă un risc mai mare de a fi implicat într-un accident cauzat de capacitatea redusă de reacție ౼ ceea ce înseamnă manevrabilitate mai redusă și distanțe de frânare mai lungi. În plus, supraîncărcarea accelerează uzura vehiculului și anvelopelor și crește riscul de explozie de cauciuc. De aceea, este esențial să calculați sarcina utilă!

What is the link between a truck's payload capacity and energy efficiency?

Ana Gonzalez: Let’s think back to those extra centimetres that you can gain by using smaller dimension tyres.  Those extra centimetres translate into more cargo space, which has two major benefits for fleets. First of all, boosting the payload capacity of one truck means using fewer trucks to transport the same amount of cargo ౼ a productivity boost that is great for your bottom line! At the same time, fewer trucks on the road also shrinks your fleet’s environmental footprint ౼ a win for the planet, and your sustainability goals. 

What’s the difference between a truck's payload and towing capacity?

Ana Gonzalez: Truck payload capacity focuses on the weight a vehicle can carry internally, while towing capacity relates to the weight it can tow externally. To understand why towing capacity is higher than payload capacity ౼ compare what you can carry in your hands versus what you can pull behind you. You can pull more than you can carry ౼ so can your vehicle!

FAQs -Payload Capacity of Trucks

How do I find the payload capacity of my truck?

The Gross Vehicle Weight (GVW), determined by vehicle manufacturers, can normally be found on the inside of the driver side door. If you would like to know the kerb weight of your vehicle, you should consult the owner’s manual or the vehicle manufacturer's website.

What is the maximum authorised weight for a truck in Europe?

Gross vehicle weights differ by country across Europe, plus in some markets gross vehicle weights can be higher for electric vehicles, depending on the axle configuration. Many European countries allow for 44-tonne operation over 5-axles, whereas in the UK 40-tonnes is permitted on five axles, and 44-tonnes requires 6-axles. It is crucial to consider both European as well as national regulations depending on where you will be driving.

How much weight can you load on a truck?

The amount of weight that a truck can carry varies greatly depending on the truck model and the GVW, tyres and their load index as well as truck load and axle load weight regulations. It is important to look into all of the factors mentioned in this article to make the right choice according to your use case.

Surse

1 https://www.autotrader.com/car-shopping/payload-vs-towing-capacity#:~:text=Towing%20capacity%20refers%20to%20the%20amount%20of%20weight%20your%20vehicle,So%20can%20your
%20vehicle 

Utilizaţi o versiune veche a browserului web.

Utilizați un browser care nu este acceptat de acest website. Aceasta înseamnă că este posibil ca unele funcționalități să nu meargă. Acest lucru poate duce la comportamente ciudate atunci când navigați.

Utilizați sau actualizați/ instalați unul dintre următoarele browsere pentru a profita din plin de acest website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+