Edito europe regulation Help and Advice
Reglementări europene privind anvelopele pentru camioane grele și autobuze
Respectarea reglementărilor europene privind anvelopele este esențială pentru siguranța și fiabilitatea camioanelor grele și autobuzelor. Prin respectarea reglementărilor privind adâncimea benzii de rulare a anvelopelor și anvelopele de iarnă, operatorii de transport din Europa pot nu numai să evite amenzile, ci și să îmbunătățească siguranța și eficiența transportului, pe tot parcursul anului. Aflați tot ce trebuie să știți despre acest subiect.
Reglementările europene privind adâncimea benzii de rulare a anvelopelor
Una dintre cerințe principale de siguranță se referă la adâncimea minimă a benzii de rulare a anvelopelor. Conform reglementărilor europene privind anvelopele, pentru majoritatea vehiculelor adâncimea minimă legală a benzii de rulare este de 1,6 mm1, pe cele trei sferturi centrale ale benzii de rulare a anvelopei.
Adâncimea minimă legală a benzii de rulare poate varia de la o țară europeană la alta, după cum puteți vedea în tabelul de mai jos.
European tyre tread depth regulations
Noi sau uzate, anvelopele MICHELIN asigură aderență optimă. Diferitele teste pe care le efectuăm pe acest subiect demonstrează acest lucru. Astfel, verificarea periodică și întreținerea anvelopelor sunt esențiale pentru operatorii de transport, pentru a se asigura că toate anvelopele îndeplinesc cerințele legale. Printre acestea se numără și verificarea uzurii inegale sau existenței deteriorărilor, care ar putea provoca defectarea prematură a anvelopelor.
LIMITELE LEGALE DE UZURĂ ALE ANVELOPELOR PENTRU CAMIOANE, ÎN PRINCIPALELE ȚĂRI EUROPENE
(Actualizat: decembrie 2024)
Țara | Adâncime minimă |
Austria | 2,0 mm |
Belgia | 1,6 mm |
Bulgaria | 1,6 mm |
Croatia | 1,6 mm |
Republica Cehă | 1,6 mm |
Danemarca | 1,0 mm |
UE Eurasiatică(1) | 2,0 mm pentru autocare și autobuze 1,0 mm pentru alte camioane |
Finlanda | 1,6 mm |
Estonia | 1,6 mm |
Franța | 1,0 mm |
Germania | 1,6 mm |
Grecia | 2,0 mm pentru puntea directoare 1,6 mm pentru celelalte punți |
Ungaria | 1,6 mm dacă dimensiunea anvelopei este < 750 mm 3 mm dacă este > 750 mm |
Irlanda | 1,6 mm |
Italia | 1,6 mm |
Letonia | 1,6 mm |
Lithuania | 7,0 mm pentru autocare și autobuze care transportă mai mult de 8 pasageri |
Luxemburg | 1 mm pentru vehiculele remorcate 1,6 mm pentru autovehicule |
Olanda | 1,6 mm |
Norvegia | 1,6 mm |
Polonia | 3 mm pentru autocarele care ating viteze de 100 km 1,6 mm pentru alte vehicule |
Portugalia | 1,0 mm |
România | 1,6 mm |
Serbia | 2,0 mm |
Slovacia | 1,6 mm |
Slovenia | 1,6 mm |
Spania | None |
Suedia | 1,6 mm (2) |
Elveția | 1,6 mm |
Turcia | 1,6 mm |
Ucraina | 2 mm pentru autocare și autobuze 1 mm pentru alte camioane |
Regatul Unit | 1,0 mm |
(1) Uniunea Economică Eurasiatică: Armenia, Belarus, Kazahstan, Kârgâzstan și Rusia.
(2) Anvelopele trebuie să fie proiectate special pentru condiții de iarnă.
Date furnizate exclusiv în scop informativ, reglementările locale se pot modifica.
Marcajele anvelopelor de iarnă
În Europa2, reglementările privind anvelopele de iarnă sunt esențiale pentru condusul în siguranță în zonele cu o climă rece, în special în țările care se confruntă cu condiții dificile de iarnă.
Winter tyre markings
Au fost introduse 2 marcaje pentru anvelope, 3PMSF și M+S, pentru a-i ajuta pe șoferi să identifice anvelopele care respectă standardele specifice de performanță privind siguranța și tracțiunea în condiții dificile de iarnă.
Anvelopele cu marcajul M+S sunt concepute pentru utilizare în condiții de iarnă mai puțin dificile, oferind tracțiune îmbunătățită pe noroi și zăpadă, dar fără cerințele de testare riguroase specifice anvelopelor 3PMSF.
În timp ce anvelopele M+S pot fi acceptate în unele țări europene, acestea sunt adesea considerate insuficiente în țările cu ierni mai grele.
Marcajul 3PMSF (3 vârfuri muntoase cu fulg de zăpadă) este destinat anvelopelor care au trecut teste specifice de performanță pe timp de iarnă, cum ar fi frânarea pe drumuri acoperite cu gheață și zăpadă. Aceste anvelope sunt concepute pentru a asigura tracțiune și siguranță maximizate în condiții dificile de iarnă și sunt obligatorii în unele țări europene, în timpul lunilor de iarnă.
Tabelul de mai jos prezintă adâncimea minimă a benzii de rulare pentru utilizarea pe timp de iarnă. De asemenea, indică dacă marcajul de iarnă este obligatoriu (în unele cazuri se specifică și o anumită punte).
Veți observa că, în unele țări, adâncimea legală a benzii de rulare trebuie să fie mai mare iarna decât în celelalte anotimpuri (de exemplu, în Croația: 4 mm iarna, în loc de 1,6 mm vara.
REGLEMENTĂRI DE IARNĂ PENTRU VEHICULELE GRELE ÎN UE
(Actualizat: decembrie 2024)
Țara | Adâncime minimă bandă de rulare | Utilizare obligatorie a anvelopelor M+S sau 3PMSF | Utilizarea lanțurilor antiderapante | Perioada de iarnă |
Austria | Radial: 5 mm, diagonal: 6 mm | Da, cel puțin pe o punte motoare. | Obligatorie dacă este semnalizat cu indicatoare, ori trebuie să existe în dotare o pereche de lanțuri antiderapante. | Camioane: 1 noiembrie - 15 aprilie.Autocare: 1 noiembrie - 15 martie. |
Belgia | 1,6 mm | Nu, dar pentru anvelopele M+S este obligatorie montarea simetrică. | Permisă în condiții de iarnă | Niciuna |
Bosnia și Herțegovina | 4 mm | Da, cel puțin pe o punte motoare. | Obligatorie dacă anvelopele actuale nu sunt M+S/3PMSF. | 15 noiembrie - 15 aprilie |
Bulgaria | 1,6 mm pentru anvelope M+S/3PMSF,4 mm pentru celelalte | Nu | Obligatorie dacă anvelopele actuale nu sunt M+S/3PMSF. | 15 noiembrie - 15 aprilie |
Croația | 1,6 mm pentru anvelope M+S/3PMSF,4 mm pentru celelalte | Nu | Obligatorie dacă anvelopele actuale nu sunt M+S/3PMSF. | 15 noiembrie - 15 aprilie |
Republica Cehă | 6 mm pe puntea motoare,1,6 mm pentru celelalte | Obligatorie pe puntea motoare. | Permisă și chiar obligatorie dacă este semnalizată cu indicatoare. | Între 1 noiembrie și 31 martie, cu excepția cazului în care semnalizarea locală indică altfel |
Danemarca | 1 mm | Nu | Permisă în condiții de iarnă. | Între 1 noiembrie și 15 aprilie.Anvelopele cu crampoane sunt permise. |
Finlanda | 5 mm pe puntea motoare,3 mm pentru celelalte | Marcaj M+S obligatoriu pe toate punțile autovehiculelor. | Permisă în condiții de iarnă. | Între 1 decembrie și 28 februarie.Anvelopele cu crampoane sunt permise între 1 noiembrie și 31 martie. |
Franța | 1 mm | Nu. | Autorizată și chiar obligatorie dacă este semnalizată cu indicatoare. | Între 1 noiembrie și 31 martie, cu excepția cazului în care semnalizarea locală indică altfel. |
Germania | 1,6 mm | 3PMSF obligatoriu în condiții de iarnă pe punțile motoare și directoare. Toleranță până în 2024 pentru anvelopele M+S fabricate înainte de 2018. | Permisă cu o limită de viteză de 50 km/h. | Niciuna. Condițiile de drum (zăpadă, gheață) stabilesc perioada. |
Grecia | 2 mm pentru puntea directoare,1,6 mm pentru celelalte | Nu | Permisă și obligatorie pe 2 anvelope ale punții motoare, dacă este semnalizată cu indicatoare. | Niciuna |
Ungaria | 1,6 mm pentru anvelope < 750 mm,3 mm pentru anvelope > 750 mm | Nu | Permisă și obligatorie pe 2 anvelope ale punții motoare, dacă este semnalizată cu indicatoare. | Niciuna |
Irlanda | 1,6 mm | Nu | Permisă în condiții de iarnă. | Niciuna |
Italia | 1,6 mm | Numai pe puntea motoare. Obligatorie dacă este semnalizată cu indicatoare, cu excepția cazului în care vehiculul este echipat cu anvelope M+S. | Obligatorie dacă este semnalizată cu indicatoare, cu excepția cazului în care vehiculul este echipat cu anvelope M+S. | Între 15 octombrie și 15 mai |
Kosovo | 4 mm | Nu | Obligatorie în condiții de iarnă. | Niciuna. Condițiile de drum (zăpadă, gheață) stabilesc perioada. |
Luxemburg | 1,6 mm pentru camioane,1 mm pentru remorci/semi-remorci | Da. Pe puntea motoare. | Permisă în condiții de iarnă. | Niciuna. Condițiile de drum (zăpadă, gheață) stabilesc perioada. |
Muntenegru | 4 mm | Da. Pe puntea motoare. | Permisă în condiții de iarnă. | Între 15 noiembrie și 15 martie |
Olanda | 1,6 mm | Nu | Interzisă | Niciuna |
Macedonia de Nord | 6 mm | Da. Pe toate punțile. | Permisă în condiții de iarnă. | Între 15 noiembrie și 15 martie |
Norvegia | 5 mm | 3PMSF obligatoriu pe punțile directoare și motoare, M+S pe celelalte. | Obligatorie pe timpul iernii. | Între 15 noiembrie și 31 martie |
Polonia | 1,6 mm pentru transport de mărfuri,3 mm pentru transport de persoane | Nu | Obligatorie dacă este semnalizată cu indicatoare. | Variabilă. Perioada este stabilită de autoritățile locale. |
Portugalia | 1 mm | Nu | Obligatorie dacă este semnalizată cu indicatoare. | Niciuna |
România | 4 mm | Da | Permisă pe puntea motoare. | Între 1 noiembrie și 31 martie |
Serbia | 4 mm | Da. Pe puntea motoare. | Obligatorie dacă anvelopele cu care este echipat vehiculului nu dispun de marcajul M+S/3PMSF. | Între 1 noiembrie și 31 martie |
Slovacia | 3 mm pentru puntea motoare,1,6 mm pentru celelalte | Da. Pe puntea motoare. | Permisă în condiții de iarnă. Obligatorie dacă este semnalizată cu indicatoare. | Între 15 noiembrie și 31 martie |
Slovenia | 3 mm | Da. Pe puntea motoare. | Permisă, cu excepția cazului în care vehiculul este echipat cu anvelope M+S/3PMSF. | Între 15 noiembrie și 31 martie |
Spania | Canelurile principale trebuie să fie vizibile | Nu. Dar din 2020, anvelopele 3PMSF sunt obligatorii pentru vehiculele de transport persoane care circulă în condiții dificile. | Obligatorie dacă este semnalizată cu indicatoare. | Niciuna. Autoritățile locale pot opri vehiculele în cazul în care condițiile de rulare impun acest lucru. Consultați și(1) |
Suedia | 5 mm pentru toate punțile autovehiculului,1,6 mm pentru remorcă/semi-remorcă | 3PMSF obligatoriu pe punțile directoare și motoare, M+S pe celelalte. | Permisă | Între 1 octombrie și 15 aprilie |
Elveția | 1,6 mm | Nu | Obligatorie dacă este semnalizată cu indicatoare. | Niciuna. |
Turcia | 4 mm | Da pe puntea motoare. | Permisă | Între 1 decembrie și 31 martie |
Ucraina | 1 mm pentru transport de mărfuri,2 mm pentru transport de persoane | Nu există | Permisă | Niciuna |
Regatul Unit | 1 mm | Nu | Permisă | Niciuna |
UEEA(3) | 4 mm | 3PMSF obligatoriu pe punțile directoare și motoare. | Permisă în condiții de iarnă. | Între 1 decembrie și 28 februarie, dar fiecare țară membră își poate defini propria perioadă. |
Alte țări UE | 1,6 mm | Nu | Obligatorie dacă este semnalizată cu indicatoare. | Variabilă. Perioada este stabilită de autoritățile locale. |
(1) În condiții de iarnă grea se pot face excepții pentru transportul de pasageri, cu condiția ca:
- toate punțile să fie echipate cu anvelope 3PMSF,
- acestea să dispună de un certificat care să garanteze omologarea 3PMSF,
- adâncimea benzii de rulare a anvelopelor să fie mai mare de 4 mm,
- pe parbriz să fie lipit un autocolant care să ateste că vehiculul este autorizat să circule.
(2) Perioadă de tranziție permisă până la 11/2024, dacă anvelopele sunt cel puțin M+S.
(3) Eurasia include următoarele țări: Armenia, Belarus, Kazahstan, Kârgâzstan și Rusia.
Date furnizate exclusiv în scop informativ, reglementările locale se pot modifica.
Vă rugăm să rețineți că majoritatea anvelopelor MICHELIN pentru camioane dispun de marcajul 3PMSF. Verificați-vă anvelopele aici.
Obligativitatea sistemului de monitorizare a presiunii în anvelope (TPMS)
Un alt aspect important al reglementărilor europene privind anvelopele este obligativitatea utilizării unui sistem de monitorizare a presiunii în anvelope (TPMS) pentru anumite categorii de vehicule, cum ar fi camioanele grele și autobuzele.
[Link către R2A3 - sistemul de monitorizare a presiunii în anvelopele de camion: TPMS ]
{Ajutați-ne să înțelegem dacă trebuie să actualizăm linkul TPMS pentru textul de mai sus}
Presiunea prea mică sau prea mare în anvelope reprezintă un risc serios pentru siguranță și afectează manevrabilitatea vehiculului și consumul de combustibil al acestuia. Din 2014, vehiculele comerciale noi din UE trebuie să fie echipate cu sistem TPMS, care monitorizează continuu presiunea în anvelope și avertizează șoferul dacă aceasta este prea mică sau prea mare³.
Menținerea presiunii corecte în anvelope este esențială nu numai pentru siguranță, ci și pentru a asigura longevitatea anvelopelor.
Presiunea prea mică în anvelope crește temperatura și uzura acestora, în timp ce presiunea prea mare în anvelope poate genera aderență redusă și uzură neuniformă. Anvelopele umflate corespunzător prezintă o probabilitate mai mare de a ceda, iar acest lucru reprezintă o problemă majoră pentru vehiculele de transport pe distanțe lungi, în cazul cărora cedarea anvelopelor poate avea consecințe catastrofale. Monitorizarea corespunzătoare a presiunii în anvelope este un element esențial al respectării standardelor de siguranță a anvelopelor impuse de UE și contribuie la reducerea riscului de accidente.
Tendințe posibile viitoare ale reglementărilor privind anvelopele
Privind în perspectivă, este clar că viitoarele reglementări din Europa privind anvelopele se vor axa pe sustenabilitate și tehnologie de vârf. UE a introdus deja cerințe de etichetare a anvelopelor, care oferă informații privind consumul de combustibil, nivelul de zgomot și aderența pe ud ale anvelopelor.
[Link către „Tot ce trebuie să știți despre etichetarea anvelopelor pentru camioane în Europa”]
{Furnizați linkul și formularea pentru textul de mai sus }
Aceste etichete permit operatorilor să aleagă anvelope care nu numai că respectă reglementările europene privind anvelopele, ci contribuie și la reducerea consumului de combustibil și a impactului asupra mediului. Pe măsură ce sustenabilitatea devine o prioritate, este posibil să asistăm la reguli mai stricte privind materialele, reciclarea și eficiența energetică ale anvelopelor.
Alte articole care v-ar putea interesa:
Aveți nevoie de sfaturi suplimentare? Descoperiți toate sfaturile privind anvelopele de camion MICHELIN