Care sunt factorii care permit reducerea consumului de combustibil al camioanelor?

What will reduce fuel consumption for trucks?

Care sunt factorii care permit reducerea consumului de combustibil al camioanelor?

În calitate de manager de flotă, știți că reducerea consumului de combustibil este una dintre cele mai mari provocări privind gestionarea camioanelor. Creșterea prețurilor la energie și atenția tot mai mare acordată problemelor legate de mediu fac mai importantă ca niciodată identificarea modalităților de optimizare a consumului de combustibil. Există un element subestimat, dar esențial, care influențează direct consumul de combustibil al camioanelor: rezistența la rulare. Să analizăm cum funcționează acest element și cum îl puteți controla pentru a reduce costurile și emisiile.

TCO (costul total de utilizare) pentru descoperirea cauzelor creșterii consumului de combustibil

După cum știți, costul total de utilizare (TCO) este un instrument puternic, care vă ajută să identificați toate costurile asociate autocamioanelor dumneavoastră, de la achiziție la utilizarea zilnică. De obicei, consumul de combustibil este cea mai importantă componentă a TCO, urmat de salariile șoferilor, costul vehiculului și al caroseriei sau remorcii aferente, service-ul, întreținerea și reparațiile, impozitele, taxele de drum, anvelopele, asigurarea, defecțiunile și tehnologiile inteligente, cum a fi sistemul telematic (1)

Anvelopele au un TCO specific, care include 5 tipuri de costuri directe sau indirecte, de la achiziție până la sfârșitul duratei de utilizare:

  • Costul de achiziție al anvelopei
  • Costul anvelopei pe kilometru
  • Bugetul de service și întreținere pentru anvelope
  • Impactul anvelopelor asupra disponibilității vehiculului
  • Impactul anvelopelor asupra bugetului de combustibil

Într-adevăr, anvelopele joacă un rol critic în stabilirea nivelului de consum al camioanelor. Iar pentru a reduce TCO al flotei, este esențial să înțelegeți cum.

5 forțe fizice care se opun mișcării unui camion

Consumul de combustibil este influențat nu numai de performanțele motorului sau de comportamentul șoferului, ci și de forțe fizice fundamentale. Există 5 forțe principale care se opun mișcării unui camion. Și prin reducerea acestor forțe, este posibilă reducerea consumului de combustibil. 

Deci, care sunt aceste forțe?

Gravitația este una dintre forțele care influențează consumul de combustibil al camionului

Gravity is one of the forces that play a role in truck's fuel consumption

1. Forța de gravitație:

Gravitația corelează masa vehiculului cu cea a Pământului.

Inerția previne creșterea vitezei camionului

Inertia prevents the truck from gaining speed

2. Inerția:

Inerția previne creșterea vitezei vehiculului.

Rezistența aerodinamică influențează, de asemenea, consumul de combustibil al camionului

Aerodynamic drag also plays a role in truck's fuel consumption

3. Rezistența aerodinamică:

Rezistența generată de aerul care apasă asupra vehiculului în timp ce acesta se deplasează.

Frecarea mecanică este o rezistență generată de componentele camionului.

Mechanical friction is a resistance due to the truck's components.

4. Frecarea mecanică:

Rezistența pe care o opun componentele camionului, cum ar fi motorul și punțile.

Rezistența la rulare este responsabilă de 15% - 35% din consumul de combustibil al unui camion

Rolling resistance is responsible for 15% to 35% of a truck's fuel consumption

5. Rezistența la rulare:

Pierderea de energie generată de deformarea anvelopelor în timp ce camionul se deplasează.

Dintre acestea, rezistența la rulare este adesea subestimată, deși este responsabilă de 15 - 35% din consumul de combustibil al unui camion 2, în funcție de utilizare. Acest lucru o face unul dintre cei mai importanți factori care trebuie luați în calcul atunci când se caută modalități de reducere a consumului de combustibil.

De ce este importantă rezistența la rulare?

Rezistența la rulare afectează direct consumul de combustibil. Cu cât o anvelopă pierde mai multă energie prin deformare, cu atât motorul este mai solicitat și consumă mai mult combustibil.
Acest fenomen apare deoarece anvelopele de camion se deformează în contact cu drumul. Această deformare consumă energie, iar o parte din această energie se pierde sub formă de căldură, în loc să contribuie la mișcarea înainte.
O roată foarte tare pe o suprafață foarte tare ar însemna o rezistență la rulare foarte redusă. Căile ferate sunt un exemplu excelent pentru acest fenomen. Dar anvelopele se comportă complet diferit.

Pe lângă masa camionului, sarcina și distribuția acesteia sunt 2 factori care pot influența rezistența la rulare.

●    Nivelul presiunii:

Presiunea prea mică în anvelope provoacă deformarea mai ușoară a acestora, care generează o rezistență inutilă și crește consumul de combustibil. De exemplu, pentru o semiremorcă tipică cu trei punți care parcurge distanțe lungi, dacă presiunea într-o singură anvelopă este prea mică3, consumul total de combustibil al vehiculului crește cu aproximativ 1,7%. Puteți reduce aceste efecte prin verificarea periodică a presiunii

Presiunea prea mică în anvelope generează rezistență inutilă, care crește consumul de combustibil

Under inflated tyres produce unnecessary resistance which increases fuel consumption

●    Compoziția anvelopelor:

Proprietățile materialelor unei anvelope influențează flexibilitatea, aderența și capacitatea de a rezista la deformare. 
Compoziția anvelopelor este specialitatea noastră. Prin urmare, Michelin a studiat problema optimizării rezistenței la rulare.

Inovațiile Michelin pentru reducerea consumului de combustibil al camioanelor

Reducerea rezistenței la rulare este una dintre cele mai eficiente modalități de reducere a consumului de combustibil. Ținând cont de acest lucru, Michelin a dezvoltat soluții inovatoare pentru rezolvarea acestei probleme.
O descoperire importantă a avut loc în 1992, când Michelin a introdus siliciu în compoziția anvelopelor. Siliciul reduce frecarea internă a cauciucului, reducând semnificativ rezistența la rulare, fără a afecta aderența sau durabilitatea.

Alte tehnologii MICHELIN contribuie, de asemenea, la reducerea consumului de combustibil, prin reducerea rezistenței la rulare și a uzurii. Tehnologia MICHELIN INFINICOIL presupune înfășurarea în jurul anvelopei a unei sârme continue din oțel cu o lungime de până la 400 de metri, care îmbunătățește stabilitatea pe întreaga durată de utilizare a acesteia. Durabilitatea îmbunătățită a anvelopei la solicitări mai mari permite reducerea consumului de combustibil și îmbunătățirea randamentului kilometric al carcasei. 

Tehnologia MICHELIN POWERCOIL utilizează cabluri din oțel de înaltă rezistență, infuzate cu cauciuc în anvelopă. Acestea îmbunătățesc rezistența și randamentul kilometric ale carcasei, reducând în același timp rezistența la rulare. 
De asemenea, tehnologia REGENION brevetată de MICHELIN, posibilă prin tehnicile de imprimare 3D ale metalelor, asigură o aderență consecventă pe toată durata de utilizarea a unui anvelope, cu noi caneluri care apar pe măsură ce anvelopa se uzează. În plus, modelul mai compact și mai rigid al benzii de rulare asigură randament kilometric mai ridicat, uzură mai constantă și consum de combustibil mai redus.
Acesta este motivul pentru care anvelopele noastre de camion sunt proiectate pentru a asigura rezistență la rulare optimizată.

Beneficiile rezistenței la rulare optimizate

Rezistența la rulare optimizată are un efect pozitiv atât asupra costurilor, cât și asupra mediului.

1.    Economii: Camioanele echipate cu anvelope optimizate consumă mai puțin combustibil, iar acest lucru permite reducerea costurilor de utilizare. În timp, aceste economii pot fi substanțiale, în special pentru flotele mari. 
Utilizați calculatorul nostru, pentru a estima economiile de combustibil

2.    Emisii reduse de carbon: Fiecare litru de combustibil consumat generează aproximativ 3,24 kg de CO24. Prin reducerea rezistenței la rulare, camioanele consumă mai puțin combustibil și, prin urmare, emit mai puțin CO2. 

3.    Creșterea duratei de utilizare a anvelopelor: Anvelopele cu deformare redusă se uzează mai uniform și mai lent, iar acest lucru permite lungirea intervalelor de înlocuire și reducerea costurilor de înlocuire.

Concluzie

În timp ce mulți factori contribuie la reducerea consumului de combustibil, rezistența la rulare iese în evidență ca fiind un element important și controlabil. Abordarea acesteia prin tehnologia inovatoare pentru anvelope și presiunea optimă poate genera avantaje semnificative atât în ceea ce privește combustibilul, cât și protecția mediului înconjurător.

Prin prioritizarea acestor măsuri, puteți nu numai să reduceți costurile de utilizare, ci și să contribuiți la un viitor mai sustenabil.

Alte articole care v-ar putea interesa:

MENȚIUNI LEGALE

(1) ETUDE DUCKER, „Costurile de utilizare (TCO) pentru flotele de camioane”, raport februarie 2024, CMI Europe
(2) Calcul intern prezentat la cel de-al 17-lea Simpozion internațional privind transportul și tehnologia vehiculelor grele: Australia - 2023, rezultate disponibile aici: https://hvttforum.org/wp-content/uploads/2023/12/HVTT17_paper_0454_Domprobst.pdf 
(3) Calcule interne Michelin
(4) Factorul de emisii de 3,24 kg de CO2 pentru 1 litru de motorină provine din evaluarea ciclului de viață realizată de ADEME pentru motorina pură. Acesta include emisiile din timpul etapelor de producție a motorinei (17%) și din timpul arderii acesteia (83%). Sursă: ADEME, studiul „Well to wheel - JEC”, v4, iulie 2014.

Utilizaţi o versiune veche a browserului web.

Utilizați un browser care nu este acceptat de acest website. Aceasta înseamnă că este posibil ca unele funcționalități să nu meargă. Acest lucru poate duce la comportamente ciudate atunci când navigați.

Utilizați sau actualizați/ instalați unul dintre următoarele browsere pentru a profita din plin de acest website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+