Presiunea corectă în anvelopele de autobuz

Alegerea și menținerea presiunii corecte este cheia performanțelor optime.

Presiunea de umflare

Alegerea și menținerea presiunii corecte este cheia performanțelor optime.

Anvelopa este singurul punct de contact între vehicul și carosabil.

Este esențială pentru siguranța atât a utilizatorilor, cât și a mărfurilor transportate. Pentru o anumită sarcină și activitate, în condiții clar definite, există o singură presiune de umflare adecvată.

Presiunea aerului din anvelopă este esențială pentru funcționarea corectă a acesteia: această presiune este cea care susține și deplasează mărfurile sau persoanele:

  • În siguranță
  • Pe distanțe mari
  • Economic
  • Confortabil

Cu toate acestea, în sondajele efectuate de Michelin, presiunea reiese ca unul dintre punctele de întreținere care de multe ori nu este monitorizat și păstrat în parametri optimi.

Presiunea și siguranța

Presiunea incorectă în anvelope are un impact negativ asupra anumitor aspecte principale ale siguranței, cum ar fi:

  • Rezistența carcasei
  • Stabilitatea și manevrabilitatea vehiculului
  • Aderența
  • Sensibilitatea la urcarea bordurilor

Variația presiunii de umflare

O anvelopă poate pierde presiune din diferite motive:

  • Etanșeitatea jantei (de exemplu fisuri sau suduri)
  • O gaură care trece prin structură
  • Infiltrarea naturală prin piesele componente

Pe lângă informațiile oferite de sistemele de monitorizare de la bord, o verificare periodică, vizuală a presiunii cu un manometru este cea mai ușoară modalitate de a detecta problemele privind pierderile de aer.

variatiile presiunii de umflare

variatiile presiunii de umflare

MOTIVE PENTRU VERIFICAREA PRESIUNII DE UMFLARE

■ Verificarea presiunii trebuie efectuată la toate anvelopele vehiculului:

  • Dacă presiunea este prea mică, rezultatul este o creștere anormală a temperaturii de funcționare, care poate provoca deteriorarea componentelor interne. Această deteriorare este ireversibilă și poate provoca distrugerea anvelopei și dezumflarea rapidă a acesteia.
  • Consecințele deplasării cu o presiune insuficientă în anvelope nu sunt neapărat imediate și se pot manifesta și după ce presiunea a fost corectată.
  • Trebuie verificată și roata de rezervă.
  • Presiunea în anvelope trebuie verificată periodic sau în service atunci când anvelopele sunt reci, folosind un manometru calibrat.
  • De asemenea, presiunea insuficientă crește foarte mult riscul de acvaplanare.
  • Presiune prea mare poate provoca uzură rapidă și neregulată și sensibilitate crescută la impact (deteriorarea benzii de rulare, ruperea carcasei).
  • Chiar dacă anvelopele sunt umflate cu azot, presiunea tot trebuie verificată periodic.
efectele subpresiunii

efectele subpresiunii

Precauții importante

  • Presiunea în anvelope trebuie verificată când acestea sunt reci, la nivelul temperaturii exterioare. Presiunea crește în timpul utilizării: nu reduceți niciodată presiunea într-o anvelopă dacă aceasta este fierbinte.
  • Nu umflați niciodată o anvelopă cu o presiune prea mică, înainte de a o verifica amănunțit atât la interior, cât și la exterior.
  • Presiunea prea mică este posibil să provoace funcționarea anvelopelor la temperaturi anormal de ridicate, ceea ce duce la degradarea termică a componentelor anvelopelor. Degradarea este ireversibilă și poate provoca o dezumflare rapidă a anvelopei.
  • Presiunea prea mică duce la:
    • O creștere a rezistenței la rulare și, prin urmare, a consumului de combustibil al vehiculului
    • O reducere a duratei de utilizare a anvelopei (kilometraj)
    • O reducere a manevrabilității și siguranței vehiculului
    • O reducere a rezistenței carcasei, care limitează potențialul de reșapare
  • Presiunea prea mare reduce:
    • Siguranța și confortul la rulare
    • Aderența
    • Durata de utilizare a anvelopei (kilometraj), în special pentru anvelopele punților motoare
  • Pentru deplasarea normală pe autostradă nu este recomandată o presiune în anvelope mai mare de 10 bari (145 PSI).
  • Presiunea de umflare a anvelopelor reci cu mai mult de 0,6 bari (8 PSI) sub valoarea recomandată trebuie corectată imediat.
  • Trebuie respectate întotdeauna reglementările în vigoare din țara în care este utilizată anvelopa.
  • Utilizați un manometru exact, calibrat periodic și manipulați-l cu grijă.
  • Dacă presiunea într-o anvelopă verificată la cald este mai mică decât presiunea recomandată, anvelopa trebuie demontată și verificată, respectând instrucțiunile de siguranță.
  • Dacă o anvelopă pare considerabil mai fierbinte decât celelalte, trebuie de asemenea scoasă și verificată, respectând instrucțiunile de siguranță.
  • În mod normal, presiunea în anvelopele de pe aceeași punte ar trebui să fie aproximativ egală.
  • Presiunea trebuie verificată la 24 de ore după montarea unei anvelope.
  • Anvelopele pentru vehicule comerciale trebuie umflate la o presiune adecvată sarcinii, vitezei și condițiilor de utilizare.
  • Recomandările privind presiunea se regăsesc în tabelele cu sarcina/presiunea.
  • Presiunea corectă este esențială pentru utilizarea în siguranță a anvelopei.
  • Capacul valvei este prima piesă de etanșare și trebuie întotdeauna montat

(NB. Ventilul acționează ca o supapă unisens, pentru a permite umflarea anvelopei; nu trebuie considerat o piesă de etanșare).

Influența presiunii în anvelope asupra durabilității

Presiunea mai redusă cu 1,5 bari (21,7 psi) = performanțe mai reduse cu 10%

influenta presiunii de umflare asupra potentialului kilometric al anvelopei

influenta presiunii de umflare asupra potentialului kilometric al anvelopei

Influența presiunii în anvelope asupra consumului de combustibil

Presiunea de umflare are o influență dovedită asupra consumului de combustibil. O presiune de umflare necorespunzătoare crește rezistența la rulare a anvelopelor și, prin urmare, consumul de combustibil al vehiculului.

Presiunea mai redusă cu 1,5 bari (21,7 psi) = consum mai mare cu 1%
Consum mai mare dacă anvelopele au fost umflate la 7,5 bari (109 psi), nu la presiunea recomandată de 9 bari (130,5 psi), adică o presiune mai mare cu 17%

influenta presiunii de umflare asupra consumului de carburant

influenta presiunii de umflare asupra consumului de carburant

sfarsitul paginii disclaimer presiune

sfarsitul paginii disclaimer presiune

Utilizaţi o versiune veche a browserului web.

Utilizați un browser care nu este acceptat de acest website. Aceasta înseamnă că este posibil ca unele funcționalități să nu meargă. Acest lucru poate duce la comportamente ciudate atunci când navigați.

Utilizați sau actualizați/ instalați unul dintre următoarele browsere pentru a profita din plin de acest website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+