Truck tyre repair and damage prevention
Repararea anvelopelor de camion și prevenirea deteriorării acestora
În domeniul transporturilor, unde camioanele acoperă distanțe mari cu sarcini grele, anvelopele au un rol esențial în ceea ce privește performanțele, siguranța și optimizarea costurilor. Dar pot apărea deteriorări ale anvelopelor, care afectează aceste elemente. Ce semne de avertizare puteți identifica? O anvelopă poate fi întotdeauna reparată? Ce măsuri preventive ar trebui să luați? Găsiți toate răspunsurile în articolul nostru.
Semnul de avertizare că anvelopele ar putea avea nevoie de reparații
Semnalul la care trebuie să fiți atenți este o pierdere de presiune anormală. Aceasta indică o problemă care poate necesita repararea sau înlocuirea anvelopei. Dacă observați o scădere cu 20% a presiunii în anvelopă, este obligatoriu să verificați interiorul acesteia, pentru a identifica defecțiunea.
O fluctuație a presiunii cu până la 10% poate fi acceptabilă, dar dincolo de acest punct este posibil ca structura internă a anvelopei să fie grav afectată.
Care sunt riscurile dacă anvelopa este umflată insuficient?
Conducerea cu o anvelopă umflată insuficient nu este recomandabilă, din mai multe motive:
În primul rând, o anvelopă umflată insuficient flexează excesiv, crescând oboseala structurală a acesteia. Poate apărea supraîncălzirea, precum și o eventuală dezumflare rapidă, care pune în pericol șoferul și alți participanți la trafic.
Presiunea de umflare necorespunzătoare a anvelopelor poate genera uzura neuniformă și înlocuirea prematură a acestora.
În cazul anvelopelor jumelate situația este și mai gravă, deoarece dacă o anvelopă este umflată corespunzător și cealaltă nu, cea umflată insuficient va aluneca mult mai mult și se va uza mai rapid, ducând la imobilizări și reparații de urgență, care generează costuri suplimentare pentru companie.
Uzura neuniformă din cauza umflării insuficiente
Under-inflated truck tyre
Pe lângă riscurile menționate mai sus, anvelopele umflate insuficient pot avea și alte inconveniente: presiunea redusă în anvelope crește rezistența la rulare, care duce la un consum mai mare de combustibil în timpul utilizării. Pentru companiile de transport, acest lucru înseamnă costuri de exploatare și o amprentă de carbon mai mari.
Cum puteți reduce riscurile deteriorării anvelopelor?
Întreținerea periodică și verificarea frecventă a presiunii în anvelope sunt măsuri preventive esențiale pentru limitarea riscurilor. Există două modalități de monitorizare a presiunii în anvelope:
Monitorizarea presiunii prin TPMS
Începând cu 1 iulie 2024, toate camioanele noi înmatriculate în Europa trebuie să fie echipate cu sisteme de monitorizare a presiunii în anvelope (TPMS)(1). Pentru informații suplimentare, citiți articolul „Viitoarele regulamente TPMS” .
Scopul acestui regulament este de a se asigura că șoferii de camion sunt avertizați cu privire la orice scădere a presiunii în anvelope, pentru a evita eventualele accidente cauzate de anvelopele umflate insuficient.
Pentru camioanele înmatriculate înainte de această dată nu este obligatorie montarea retroactivă de kituri TPMS, deși tehnic acest lucru este posibil, folosind diferite tipuri de senzori. Recomandările pentru această situație sunt detaliate în secțiunea intitulată „Monitorizarea presiunii fără TPMS”.
Reduceți riscul de reparare a anvelopelor, prin monitorizarea presiunii
TPMS este disponibil în principal în 2 variante: sisteme directe, care utilizează senzori montați în interiorul anvelopelor, și sisteme indirecte, care utilizează senzorii ABS pentru a monitoriza viteza roților. Deși sistemele indirecte sunt mai ieftine și mai ușor de montat, acestea sunt, de asemenea, mai puțin precise decât sistemele directe.
Monitorizarea presiunii fără TPMS
În absența TPMS, recomandăm șoferilor să verifice presiunea în anvelope cel puțin o dată pe lună, și în special înainte de călătoriile lungi.
O verificare vizuală ajută la detectarea anomaliilor vizibile, cum ar fi cuie, fisuri, tăieturi, deformări sau obiecte străine.
De asemenea, recomandăm verificarea presiunii în anvelope cu un manometru, deoarece o verificare vizuală nu este suficientă pentru a stabili cu exactitate presiunea de umflare.
Technician checking the pressure of the tyre on a heavy truck vehicle
Cauzele deteriorării anvelopelor
Majoritatea deteriorărilor anvelopelor HGV sunt cauzate de impactul cu obiecte de pe drum, cum ar fi pietre, resturi metalice sau borduri. Perforațiile cauzate de șuruburi sunt foarte frecvente, ca urmare a capacității acestora de a penetra ușor anvelopa. În funcție de natura și poziția penei, aceasta nu poate fi întotdeauna reparată.
Anvelopele sunt vulnerabile și la deteriorarea provocată de supraîncărcare.
Dacă un vehiculul de mare tonaj transportă sarcini care depășesc limitele recomandate, sarcina suportată de pneuri crește și poate duce la uzură prematură și defecțiuni structurale. Asigurați-vă întotdeauna că respectați sarcina maximă specificată pentru anvelopele camionului.
Practicile de încărcare necorespunzătoare, cum ar fi distribuirea neuniformă a masei, duc la distribuirea necorespunzătoare a sarcinii pe punți, la supraîncărcarea unora dintre acestea și la deteriorarea anvelopelor.
Poor loading practices can cause truck tyre damage
Repararea anvelopelor
Pentru a garanta siguranța, repararea anvelopelor trebuie să respecte standarde exigente și să fie efectuată de specialiști. Tehnicienii specializați evaluează amploarea deteriorării anvelopei și decid dacă este posibilă o reparație sau dacă anvelopa trebuie înlocuită.
Pentru refacerea anvelopelor deteriorate există 2 metode de reparație utilizate frecvent: repararea la rece sau la cald.
Repararea la rece
Această metodă presupune aplicarea unui material de reparație pe zona deteriorată a anvelopei, fără a fi nevoie de căldură ridicată. Reparațiile la rece folosesc adesea petice sau dopuri din cauciuc lipite cu un adeziv special.
- Avantaje: reparațiile la rece sunt în general mai rapide și mai ușor de efectuat. Nu necesită echipamente sofisticate, ceea ce le face utile pentru reparații de urgență sau în ateliere mai puțin dotate.
- Dezavantaje: reparațiile la rece sunt mai puțin durabile decât reparațiile la cald. Acestea prezintă o probabilitate mai mare de a ceda în condiții dificile de rulare, în special în cazul anvelopelor supuse unor sarcini grele sau temperaturi ridicate. În plus, în cazul unei reparații la rece există riscul ca oxidarea să se răspândească la coroana anvelopei și, prin urmare, să respingă o reșapare viitoare.
Această metodă este recomandată pentru reparații temporare sau deteriorări minore ale anvelopei, care nu afectează structura de bază a acesteia.
Repararea la cald
O reparație la cald este recomandată pentru deteriorări mai grave ale anvelopei sau înțepături mari, care afectează straturile interioare ale anvelopei. Este utilă în special pentru anvelopele de camion supuse unor condiții extreme de rulare. Aceasta presupune încălzirea în vederea vulcanizării cauciucului de reparație, fuzionând materialul de reparație în anvelopa originală. De obicei acest lucru se face într-un mediu controlat, folosind echipamente specializate.
- Avantaje: reparațiile la cald oferă integritate mecanică și durabilitate superioare. Procesul de vulcanizare se asigură că peticul sau dopul devine o parte integrantă a anvelopei, sporindu-i rezistența și longevitatea. De asemenea, crește probabilitatea de a permite reșaparea viitoare a carcasei.
- Dezavantaje: această metodă este mai costisitoare și necesită echipamente și competențe tehnice specifice. De asemenea, durează mai mult.
Care este cea mai bună metodă de reparare a anvelopelor?
Metoda de reparare a anvelopelor este selectată în funcție de gravitatea deteriorării și de condițiile în care anvelopa este utilizată.
Repararea la rece înseamnă o reparație rapidă pentru șofer, dar cu riscuri privind:
- Durabilitatea reparației,
- Oxidarea coroanei, care prezintă riscul de a nu mai putea permite reșaparea carcasei în viitor,
- O pierdere lentă de presiune.
Din aceste motive, Michelin recomandă o reparație la cald.
Deteriorări ale anvelopelor care nu pot fi reparate
Dacă un profesionist verifică cu atenție interiorul unei anvelope, poate detecta urme de marmorare sau decolorare. Aceste urme indică o deteriorare a anvelopei care nu poate fi sau nu trebuie reparată. În acest caz, carcasa este acceptată pentru reșapare sau anvelopa trebuie înlocuită.
Dacă aveți cea mai mică îndoială cu privire la starea anvelopelor, nu ezitați să consultați dealerul de anvelope.
Mottling on truck tyre
Alte articole pentru a afla mai multe:
Aveți nevoie de sfaturi suplimentare? Descoperiți toate sfaturile privind anvelopele de camion MICHELIN
(1) Sursă: Regulamentul ONU nr. 141 - Dispoziții uniforme privind omologarea vehiculelor în ceea ce privește sistemele acestora de monitorizare a presiunii în anvelope (TPMS)